Je kunt je hersenen altijd blijven activeren door bijv. regelmatig iets te gaan doen dat je nog nooit hebt gedaan. Als je bijv. nog nooit Spaans hebt geleerd en je gaat nu een cursus Spaans volgen, dan wordt dat gedeelte van je hersenen dat zich met taal bezighoudt geactiveerd. En omdat het een vreemde taal is worden misschien nog andere delen geactiveerd, dat weet ik niet precies. Als een deel van de hersenen meer wordt gebruikt dan voorheen, worden er allerlei nieuwe verbindingen in de hersens aangelegd of de verbindingen worden verstevigd. Er zitten ook groefjes in de hersenen die verder uitgediept worden als dat deel van de hersenen meer gebruikt gaat worden. Je hersens zijn dus nooit uit ontwikkeld.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik kijk altijd naar de Max geheugentraining van omroep Max. Dat programma wordt iedere morgen rond 9.40 uitgezonden. Misschien vind je het leuk daar een keer naar te kijken. Het is op Ned. 1.

Een paar jaar geleden lieten ze in het programma altijd een psycholoog e.e.a. vertellen over de hersenen. Dat doen ze nu helaas niet meer maar misschien staan er nog oude afleveringen op internet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het volwassen brein is volgroeid
Rond het vijfentwintigste jaar zijn de hersenen volgroeid. Dit betekent niet dat er geen nieuwe verbindingen meer kunnen worden gemaakt.

Je hersenen blijven stimuleren en uitdagen houdt ze actief en in ontwikkeling.
ronron1212
9 jaar geleden
dat ligt eraan wat je met ontwikkelen bedoelt...
De ene zal zeggen met 18 jaar, omdat verschillende hersenletsels zich tot die tijd kunnen openbaren.
De ander zal zeggen 25, omdat rond die tijd de hersenen hun maximale grootte hebben aangenomen, en vanaf die tijd zelfs weer zullen krimpen als het ware.
Een ander zal zeggen op moment dat je bent uitgeleerd, en niet jezelf verder wilt ontwikkelen.
En sommigen zeggen ook op moment dat je hersenen niet meer in staat zijn nieuwe informatie op te slaan, bijvoorbeeld wanneer dementie optreedt.