Kun je volledig herstellen van een depressie en weer de oude worden?

Ik kom net terug van de huisarts. Wat ik al vermoedde is de werkelijkheid geworden. Helaas maar waar heb ik een depressie. Ik schrok hier toch wel van. Temeer omdat ik om me heen hoor en lees, dat je nooit meer echt de oude kan worden. En de kans na herstel op terugval groter wordt. Terwijl ik juist logisch vind dat je er beter en wijzer uit kan komen omdat je hebt ervaren wat het inhoudt en weet wat je moet doen om terugval te voorkomen. In tegenstelling tot mensen die nog nooit een depressie hebben gehad. Denk ik nu heel krom? Of is het toch ernstige dan ik denk? En moet ik me serieus zorgen gaan maken over mijn gezondheid?

4 jaar geleden
in: Psyche
3.8K
Ritsuka
4 jaar geleden
Als het goed is heeft je huisarts je doorverwezen naar iemand die je kan helpen.
Pieterke
4 jaar geleden
Is je vitamine B12 al eens getest?
Ik ken mensen die geestelijk enorm zijn opgeknapt toen hun vitamine B12 weer op peil was.

Antwoorden (2)

Je kunt wel degelijk herstellen van een depressie. Afleiding en sporten kan je daar eventueel nog extra bij helpen. Je kunt ook via de huisarts vragen naar een hulpverlener die je kan ondersteunen. Kijk ook eens naar de site van De Depressievereniging. (zie link)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit is een moeilijke vraag. Wanneer je depressief bent, komt er een heleboel op je af.

Het gemakkelijke antwoord: Ja, je kan er volledig van herstellen en weer de oude worden.

Het moeilijker antwoord komt op hetzelfde neer, maar wel met wat kanttekeningen.
- Er is een reden dat je depressief bent geworden. Wellicht aanleg, wellicht een lichamelijke oorzaak (Laat je vitamine B12 en vitamine D testen! <-- heel belangrijk), maar het kan ook door omstandigheden komen. Je moet kunnen achterhalen waardoor het komt om te kunnen herstellen (als je vitamine tekort hebt, kan je praten wat je wil met professionals, maar het gaat niet helpen).

- het volledig herstellen. Afhankelijk van hoe het komt, kan er wel wat schade optreden. Je kan wat gevoeliger worden voor stress dan voorheen. Bij B12 gebrek kan er zelfs neurologische schade optreden die onomkeerbaar is. Er zijn ook mensen die cognitief wat achteruit gaan. Maar in basis kan iedereen weer terug op het oude niveau komen. Het is wel hard werken.

- Is de kans op terugval aanwezig? Ja, afhankelijk van wat er is gebeurd, kan die kans van minimaal tot aanzienlijk zijn.

- Kan je het beter herkennen, de tekenen van depressie? Absoluut, als je er open voor staat. Ofwel, inzicht krijgt in wat het veroorzaakt heeft en wat de tekenen zijn waar je op moet letten. Maar ook dit heeft inzicht nodig en dat wil ook zeggen dat je tijdens het herstel wellicht naar vervelende dingen moet kijken (uitzondering is het vitamine tekort, dan moet je gewoon aanvullen. Maar het tekort kan je op latere moment wel weer voelen aankomen omdat je somberder wordt).

Laatste vraag, moet je je zorgen maken over je gezondheid. Ja en Nee. Je bent (waarschijniljk) depressief. Dat is niet goed voor je, geeft je lichaam stress en in die zin moet je je er zorgen over maken. Het is iets om aan te werken. Maar het is goed behandelbaar, als je weet waar het vandaan komt. In die zin hoef je je er geen zorgen over te maken en kan je het ook zien als een fase in je leven en wellicht zelfs een ervaring waar je van kan leren.

Succes.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Wat een mooi antwoord. Kijk inderdaad naar de oorzaak van de depressie. Indien je de reden weet, kun je er aan gaan werken. Het is belangrijk om te weten of het door een tekort van iets in je lichaam komt, aanleg of omstandigheden (of een combinatie). Sluit een eventuele lichamelijke oorzaak eerst uit. Ga daarna actief aan de slag met huisarts, psychische hulp en eventuele medicatie. Als je de oorzaken leert kennen, kun je ze aanpakken en kruip je langzaam weer uit het dal. Je ziet verder wel of het daarna wellicht verstandiger is om je leven hier en daar aan te passen, zodat je een nieuwe depressie leert voorkomen. Beterschap, sterkte!