Ik ben laast flink verbrand (3e graads) mn huid is nu aan het vervellen maar de jeuk is echt super erg!! wat kan ik hier tegen doen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goeie kokosolie

Antwoorden (3)

Gebieden die verbrand zijn geweest en soms ook de huidgebieden die zijn gebruikt voor afname van huid voor transplantatie, kunnen tijdelijk jeuken. De oorzaak van de jeuk is niet bekend. De jeuk verdwijnt uiteindelijk altijd weer, maar kan met name 's nachts in bed zeer kwellend zijn. Jeuk is niet volledig te bestrijden, maar er zijn enkele raadgevingen die deze hinder kunnen helpen verlichten.

Kleed uzelf niet te warm en gebruik bij voorkeur luchtige, ruime kleding.
Gebruik niet te warm badwater en dek uzelf 's nachts in bed niet te warm toe. Het is verstandig de temperatuur in huis niet te hoog te laten worden.
Probeer de eventueel voorgeschreven drukkleding de gehele dag te dragen.
Gebruik voor de verzorging van de huid bodylotion of crème. Op de raadpleging kunt u advies krijgen over de geschikte middelen.
Indien de jeuk zeer kwellend is en u er niet van kunt slapen, is het soms wenselijk medicijnen te gebruiken die de jeuk onderdrukken (bv antihistamine). Deze kunnen worden voorgeschreven als u op het brandwond spreekuur terugkomt, maar u kunt er ook voor naar uw huisarts gaan. Pas op : deze geneesmiddelen veroorzaken vaak enige sufheid en kunnen de rijvaardigheid beïnvloeden. Probeer of het gebruik van deze middelen voor de avond of voor de nacht voldoende is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn ook bepaalde verkoelende gels te koop, zoals Alhydran: http://www.alhydran.nl/
Dit wordt ook gebruikt in brandwondencentra. Op de website kun je een proefmonster aanvragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen ik een derdegraads brandwond had moest ik om de 2 dagen naar de huisarts, deze deed er nieuw verband om (was heel erg noodzakelijk door alle vocht en pus etc.) en hij deed er een zalf op met zilversulfadiazine(?) geloof ik. Dus zelf er iets op smeren was bij mij niet mogelijk, misschien geldt dit ook voor VS.
Als je verbrand bent door te lang in de zon kan het geen 3de graads verbranding (2de graads kan wel) zijn, deze kan nl alleen door een chirurg hersteld worden door huidtransplantatie.
Het vervellen en de jeuk waarmee dat gepaard gaat kun je niets aan doen het is een herstelling door het lichaam want de beschadigde huid moet vervangen worden. insmeren met een vochtinbrengende crême
9 jaar geleden
een korte-termijn oplossing: veel smeren met een goede aftersun, om je huid te helpen zich te herstellen (niet in kapotte blaren).

Blijf daarnaast veel vocht tot je nemen, bij voorkeur gewoon water.

Het dragen van een nat shirt kan verkoeling geven. Verder denk ik dat je vooral moet afwachten.

Voor je volgende zonnemoment: Goed smeren en altijd een t-shirt en (zonne)hoed met brede rand dragen, vooral bij/in water. Scheelt enorm!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ging er even vanuit dat het door de zon kwam, na het lezen van de tweede reactie. Nu ik je vraag opnieuw zie, zie ik dat je niet over de zon spreekt. Excuses voor mijn zonne-antwoord.

Bij een normale derdegraads brandwond zijn ook de zenuwen beschadigd, en heb je normaliter (tijdelijk) een doof gevoel. De tweedegraads brandwond eromheen zal flink pijn doen. Een bezoek en advies van een medicus is aan te raden!