Waarom krijg ik het 's avonds altijd koud?

Hoe komt het dat ik het 's avonds altijd koud krijg, ongeacht de omgevingstemperatuur?
Tijdens de winter vond ik het logisch, want dan koelde het af, maar nu is het de hele dag door rond de 19 graden binnen en nog voelt het rond 21:00 uur een stuk koeler aan dan overdag.
Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
36K

Het beste antwoord

Zo'n kougevoel kan een aantal oorzaken hebben.

De thermostaat of temperatuurmeter in je huis geeft de temperatuur van de lucht aan, en wordt sterk beïnvloed door de temperatuur van de wand waaraan hij is bevestigd. Dat is niet de temperatuur die jij voelt. Als je bijvoorbeeld enkelglas hebt, en de gordijnen zijn open, dan voel je de "koude-straling" van het glas.

Hetzelfde geldt als je ventileert. De koude lucht kan wel jouw voeten (of een ander lichaamsdeel) bereiken, maar niet de thermostaat. De thermostaat denkt dat het 19 °C is, jij hebt het koud.

Dan is er je eigen bioritme. Best kans dat dit heel gewoon een symptoom is dat je moe wordt en dat je eigenlijk behoefte hebt aan slaap. Dat kun je alleen zelf beoordelen, door goed naar je eigen lichaam te luisteren - maar dat lukt alleen als je dat al jaren hebt geoefend.

Het is ook mogelijk dat je eten al is verteerd. Veel mensen krijgen het vlak voor etenstijd koud - het bloedsuikergehalte bereikt dan een minimum. Als jij bijvoorbeeld 's avonds niet of te weinig eet, krijg je het na een paar uur koud. Probeer eens en een kleine snack helpt, een half uurtje voor het moment waarop je het normaal gesproken koud gaat krijgen.

Tenslotte is het mogelijk dat je beginnende suikerziekte hebt. De ontregeling van het bloedsuikergehalte die daarvan een symptoom is, kan leiden tot kougevoel - net als bij veel mensen vlak voor etenstijd.

*Welke* oorzaak op jou van toepassing is, zul je zelf moeten uitvinden. Ik hoop dat ik je een paar handvatten heb kunnen geven.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kon niet meer reageren op je reactie bij die andere vraag omdat deze gesloten is. Een dikke + voor dit uitgebreide antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie lijst van mogelijke verklaringen.

Andere antwoorden (6)

Dat je het altijd s avonds koud krijgt kan ook met vermoeidheid te maken hebben, dan heb je het ook vaak koud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lichaam koelt af... Dat is de dagelijkse schommeling... Bioritme... Dan is het tijd om te gaan slapen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad kan het vermoeidheid zijn maar het zou ook heel goed kunnen dat je een lage bloeddruk hebt. Lage bloedruk is oké hoor, een té lage is wat anders!

Deze mensen, waaronder ik zelf, hebben het sneller koud vooral wanneer zij rust hebben. 's Avonds vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je ´s avonds stil zit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan je bloedsuiker spiegel zijn. Eet je veel met het avondeten? dan knalt je bloedsuikerspiegel als een gek omhoog en een paar uur later is hij weer super laag, daar wordt je moe en koud van.
Probeer als dat zo is, iets minder te eten en om een uur of 9 neem je een stuk fruit of een handje nootjes, dan is je bloedsuiker weer op peil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is vrij simpel, onze lichaamstemperatuur is s avonds hoger dan overdag, dus het verschil met de omgeveingtemperatuur is groter, waardoor het kouder aanvoelt.