Hoe ontstaat kalknagel en wat kun je er echt tegen Doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
azijn
peroxide
(google zelf maar)

Het beste antwoord

Vrijwel alle aandoeningen in de vinger- en teennagels worden veroorzaakt door onychomycose. Dit is de meest voorkomende nagelaandoening bij volwassenen. Veel vaker krijgt men last van kalknagels in de tenen dan in de vingers.

Dit komt omdat bij de tenen sneller een schimmelinfectie kan optreden. Maar niet alleen een schimmelinfectie kan voor kalknagels zorgen.

Uit onderzoek is gebleken dat kalknagels veroorzaakt kunnen worden door de volgende oorzaken:
Oorzaak #1: Candida infectie

Kalknagels kunnen worden veroorzaakt door een schimmelinfectie genaamd Candida Albicans.
Oorzaak #2: Dermatofyten infectie

Naast een candida infectie kan een kalknagel ook veroorzaakt worden door een dermatofyten infectie. Deze gist leeft alleen in je nagels, haren en op de huid. Wanneer je last krijgt van een infectie in de nagels, worden ze erg dik of splijten ze en kunnen ze uiteindelijk loslaten

De diagnostiek en behandelingen van kalknagels zijn vrij effectief. Allereerst is het belangrijk dat een arts gaat vaststellen of je überhaupt last hebt van een schimmel kalknagel of een dermatofyten infectie.

Dit kan gedaan worden via een laboratorium onderzoek (resultaat kan weken in beslag nemen) of wanneer je arts zelf een monsters neemt en analyseert via een microscoop. Dan kan vastgesteld worden welke gist bacterie de oorzaak van de kalknagel is.

Vervolgens worden dan anti schimmel zalven voorgeschreven en die werken over het algemeen vrij goed.
Wanneer de kalknagel vrij gevorderd is worden soms orale anti schimmel medicijnen ingezet (pillen).

Bij extreme gevallen wordt de nagel volledig verwijderd om verdere verspreiding van de schimmel te voorkomen.
fremar
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kalknagels komen voor bij ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking en zijn in principe vrij onschuldig. Ze worden veroorzaakt wanneer schimmels de nagel of huid binnendringen. Hierdoor ontstaat een (schimmel)infectie wat verklaart waarom we een kalknagel ook wel een schimmelnagel noemen. Een kalknagel behandelen is meestal niet noodzakelijk, maar door het uiterlijk van de aandoening wel vaak gewenst.

Schimmels komen bij iedereen voor en worden voortdurend overgedragen. Dit gebeurt tussen mensen, maar ook tussen mens en dier en mens en omgeving. De schimmels die kalknagels veroorzaken behoren in verreweg de meeste gevallen tot een schimmel uit de groep dermatophyten. Deze schimmels zijn voornamelijk aanwezig in vochtige ruimtes als sauna, zwembad, sportschool en douche. Er ontstaat natuurlijk niet altijd een infectie wanneer men in aanraking komt met deze schimmels. Wel zijn een aantal voorbeelden te geven waarbij men meer risico loopt op een infectie:
•Bij een verlaagde weerstand (door ouderdom of ziekte)
•Bij beschadigde nagels door bijvoorbeeld sporten of het dragen van te strakke schoenen
•Bij suikerziekte en AIDS
•Tijdens en na het ondergaan van een chemokuur
ronron1212
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Je kunt ze behandelen met tea tree oil. Binnen een week is het euvel verholpen. Advies van de pedicure.