Waarom kom je sneller aan dan dat je afvalt?

Toegevoegd na 19 minuten:
ik heb 2x per week fysiotherapie, en 1x in de week zwemmen en ben zeer moeilijk ter been, heb een streng dieet, en slik ook nog prednison allemaal factoren dat je aan komt, en ik ben een hele slechte eter maar wat ik een is altijd gezond in verband mijn ziekte....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (5)

Omdat calorieën opnemen veel sneller gaat dan weer verbranden. Je kunt dus in een paar uur genoeg eten om er pas met twee weken hardlopen weer af te krijgen.

Dat systeem is er voor ontworpen om met slechts enkele maaltijden / eetmomenten per dag, zeker in een tijd en omgeving waar voedsel, met name voedzaam voedsel, schaars is, niet de hele dag te hoeven (zoeken naar) eten, en toch voor de hele dag voldoende energie te hebben.

Het 'beste' eten is dat dat heel veel calorieën per gram levert ; vet dus. Daar was van oudsher erg moeilijk aan te komen (en daarom slaan we het zo makkelijk op en vinden we het zo lekker), en DUS heel gezond. Met het vet van één varken, pak hem beet, kon je de hele winter met tig man doorstaan.

Nu eten we dat jaarequivalent in ongeveer een weekje, misschien een paar weekjes weg. Maar die strenge winter, die komt niet. Tenminste, niet zonder voedsel.
Het opslaan kunnen en doen we nog fantastisch, mar het verbruiken in mindere tijden komt er niet meer van. Daarom moeten we zelf kunstmatig mindere tijden aanbrengen (door weinig of kalorie-arm te eten of extreem veel te bewegen) en noemen dat 'dieet'. Maar dat vinden we natuurlijk niet leuk, want het is geen natuurlijk gedrag.

Toegevoegd na 33 minuten:
Je toevoeging is van na mijn antwoord, maar die geeft inderdaad een situatie aan waarin er nauwelijks mogelijkheden zijn om extra kalorieen te verbranden.
Dat betekent feitelijk dat er dus bijna niks in mag. Als je met normaal ademen en stofwisseling en je dagelijkse handelingen niet mer dan 1000 kalorieen per dag verbrand, ik noem maar een zijstraat, mag je dus ook niet meer eten dan dat. Eet je dan de 2000 kalorieen van een normale actieve vrouw, dan kom je enorm snel enorm veel aan. Eén koekje per dag teveel (ongeveer 50 calorieën) is al vijf KILO per JAAR !
Je staat dus eigenlijk voor een onmogelijke opgave, waarbij ik zeer zeker de hulp van een dietist zou vragen.
Overigens wordt je van Prednison zelf ZONDER te eten 'dik'. Dat is echter voornamelijk vocht. Afvallen heeft daarvoor weinig tot geen nut, dan kom je echt voedingsstoffen tekort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent slecht ter been, dus je kunt dan waarschijnlijk niet voldoende bewegen!
En je slikt Prednison, een noodzakelijk kwaad waarschijnlijk, maar ook daar gaat je gewicht van omhoog.
Het houd namelijk vocht vast!
Je hebt al een streng dieet en eet gezond dus meer kun je niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt speciale cellen die vet opslaan in het lichaam... Die zijn ervoor gemaakt om als opslagvoorraad te dienen voor magere tijden... Bij een overmatige maaltijd wordt vet opgeslagen in die depotcellen... Die zetten dat makkelijk vast en laten het alleen in magere tijden los...

Vandaar dat je makkelijker aankomt dan afvalt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag klopt niet helemaal. Niet iedereen komt sneller aan dan dat hij/zij afvalt. Zelf val ik erg langzaam af, maar kom ik nog langzamer aan. Waarom dat wel zo is bij bepaalde personen, werd al mooi uitgelegd in bovenstaande antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is helemaal niet waar, ik doe giga mijn best om aan te komen en het enige wat ik doe is afvallen. Het ligt maar net hoe je als mens bent ingesteld, de een valt makkelijk af en komt moeilijk aan en de ander andersom. Alhoewel het is voor sommigen tegenwoordig wel makkelijk aan te komen door al het fastfood en alle troep in chips, snoep en koek.