Hoe kan het dat je pas na 20 minuten bij flinke inspanning vet gaat verbranden?

Wat gebeurd er die eerste minuten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De belangrijkste brandstof van je lichaam tijdens lichaamsbeweging is glycoceen (een afgebroken vorm van koolhydraten die opgeslagen is in je spieren en in je lever).

Overigens wordt er met vetverbranding niet bedoeld dat je daar sneller van afvalt, maar er wordt mee bedoeld dat het lichaam vet als brandstof gebruikt. Het lichaam heeft namelijk als brandstofvoorraad een grote hoeveelheid vet, meer dan koolhydraten, maar de snelheid waarmee dat omgezet wordt in brandstof is te langzaam voor sporten met een hoge intensiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan heb je nog 1) de anaerobe en 2) de aerobe verbranding...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst verbrand je de koolhydraten (snelle energie), vervolgens de vetten (slomere energie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vet zijn de reserves, die worden pas als laatst gebruikt. Eerst gebruik je je 'normale' energie die je hebt gekregen door je voeding (o.a.suikers)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verliest eerst wat vocht. Vervolgens ga je suikers (koolhydraten) verbranden. Het vet wat al opgeslagen is, komt nauwelijks in aanmerking, daarvoor moet je heel veel sporten en minder en anders gaan eten.