Zijn beten van de luisvlieg schadelijk?

Ik ben laatst gebeten door een luisvlieg, is dit schadelijk? En zo ja, wat moet ik dan doen om de beet te verzorgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Luisvliegen vormen een afwijkende groep van vliegen vanwege hun aparte bouw en hun bijzondere levenswijze. Ze zijn parasitair en leven van het bloed van andere dieren. De meeste tijd zitten ze in de vacht of tussen de pluimen van hun gastheer. In principe ondervindt de ‘bloeddonor’ daar weinig hinder van. Alleen bij hoge aantallen kan de gastheer daardoor verzwakt raken. In Nederland en België komen ongeveer 11 soorten luisvliegen voor.

Mensen hebben geen last van luisvliegen, ze zijn niet belust op mensenbloed. Zo nu en dan komt er eentje per abuis terecht op een behaarde arm, in baard, snor of hoofdhaar. Het komt maar heel weinig voor dat een luisvlieg ook een mens prikt. Een pijnlijke steek met als gevolg een rood gezwollen vlekje van enkele millimeters.

Zie je een luisvlieg op je lichaam, dan kan je die het beste meteen verwijderen. Luisvliegen kunnen slechts in een zeldzaam geval de ‘kattenkrabziekte’ (Bartonella bacterie) overdragen. Dit is een over het algemeen onschuldige (soms met koorts gepaard gaande) ziekte die meestal vanzelf overgaat. Dat is helemaal geen reden tot paniek. De luisvlieg zou dan eerst een kat moeten hebben gestoken en direct daarna jou te pakken hebben genomen.

Het jeukende bultje blijft enkele dagen en gaat vanzelf weer weg. Je hoeft er niets aan te verzorgen.
Amadea