hoe moet je onder water zwemmen met je neus open?

Altijd zie ik mensen op vakantie met gemak het water in duiken zonder hun neus dicht te houden, als ik dit doe ben ik blij dat ik weer levend boven water kom. Hoe doen mensen dat zonder er last van te hebben? Ook bijvoorbeeld als er een golf aankomt dan stik ik al bijna terwijl een ander er geen last van heeft..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor korte tijd(bijvoorbeeld een golf) kun je uitademen door je neus, wat voorkomt dat er veel water door je neus naar binnen komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan ook gewoon onder water zwemmen zonder er enige last van te ondervinden (ook als ik niet uitadem ondertussen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha het is ook iets normaals, maar op een of andere manier heb ik mezelf aangeleerd om met me neus dicht te zwemmen en nu lukt het niet meer om met een open neus onder water te zwemmen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie het ook wel vaker (vooral bij vrouwen/meiden). Ik denk dat het beter wordt als je lange tijd je neus niet dicht knijpt (zodat je lichaam daaraan wendt).
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik heb ook nooit begrepen wat het probleem is, en waarom zoveel (vooral) meiden hun neus perse dicht willen houden als ze in het water springen. Hooguit komen er een paar spatjes water in je neus. Nou en? Die zijn zo weer verdwenen. Alleen in woeste branding is het een ander verhaal. Dan helpt langzaam uitademen door je neus het beste. Zou het kunnen dat je onbewust een beetje inademt door je neus als je onder water bent, misschien van pure angst voor water in je neus?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meestal krijg ik hetzelfde gevoel als je bijvoorbeeld een koprol maakt onderwater, best wel vervelend dus
Cryofiel
9 jaar geleden
Maar da's toch alleen maar wat water dat een halve centimeter je neus inkomt? Dat voelt inderdaad uitermate onaangenaam als je daar nog niet aan gewend bent. Maar het stelt in werkelijkheid niets voor. Gewoon aan wennen dus. Dan neem je dat water nog wel waar, maar heb je er geen last meer van. Of ook bij de koprol dezelfde truc gebruiken: continu een heel klein beetje uitademen door je neus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik sluit mijn keelholte af en heb blijkbaar niet echt heel veel last van water in mijn neus (het wordt nat, en kan wat kriebelen, maar ik heb geen last van stikneigingen). Ik heb me nooit gerealiseerd dat er mensen zijn die dat blijkbaar niet kunnen.

Het beste antwoord

Dat heeft te zien met gevoeligheid. We vergeten het, maar net als bij de hond is onze neus het meest gevoelige orgaan dat we hebben. Mocht je de kans hebben, hetzelfde probleem doet zich dus voor bij honden die kopje onder gaan: die zijn letterlijk ook blij dat ze weer levend boven water komen, meer nog: als je dat in het begin doet, kun je ze een waterangst bezorgen die ze de rest van hun leven uit het water houdt.

Ik heb gelukkig zeer veel herinneringen uit mijn jeugd, en herinner mij nog hoe ik het probleem ook had, en soms nog uitzonderlijk heb als ik eens dom doe in het water, maar ik heb het nu eigenlijk alleen meer als ik achterstevoren radjes draai.

Ik probeer nu naar jouw situatie te gaan:

1. Zie eens na of jij normaal niet door je neus ademt. Dat is de beste ademhaling: stof wordt gefilterd, de lucht wordt voorverwarmd in de winter en misschien zijn je amandelen wat groot of je motoriek van je tong niet zo goed. Ook 's nachts als je eens wakker wordt, kijk eens of je mond open is, dan wel dicht en hoe je ademt. Het best is een neusademhaling gecombineerd met een abdominale (moeilijk woord om aan te duiden dat je buik op en neer gaat en niet je borst, dus je longen naar onderen open gaan, ook zeer gezond). Snurk je dan wijst het ook op moeilijker ademhalen waar je al zelf dus al trucjes voor toepast zonder het teweten.

2. Het tweede dat je moet nazien is of je de gave nog hebt van zeer goed te ruiken. Bij partnerkeuzen is het ruiken zeer belangrijk, want best zijn we met een partner met een ander afweersysteem en andere karaktereigenschappen om sterke kinderen te 'maken'. Ik rook dat mijn echtgenote zwanger was (besefte pas nadien dat dat onbewust met mijn neus gebeurde) voor zij het wist en voor we de predictor haalden (van 2de en 3de kindje was dat overigens NIET zo). Die gevoeligheid is de tweede factor bij zwemmen.

Antwoord: Je moet leren door je mond ademen en als je onder water gaat moet je altijd lucht UITblazen door neus, anders loopt het erin. Het grootste werk heb je dus aan trainen van inademen VOOR je onder water gaat en veel uitblazen als je onder water gaat (in het begin kort en veel, later leer je dan traag uitblazen en langer onder water zwemmen).

In je voorbeeld van golven is dat nog meer zo, zeker met zout water, waarbij je extra je mond gaat sluiten en je neus meer gebruikt dan je beseft (zeker voor de 'goede' neusademhalers).

Zie addendum in reactie ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meest extreme oefening voor mij is nog steeds deze: ik lig op mijn rug op water van minimum 1,30 meter diep tot 1,80 meter en ga dan mijn hoofd onder water doen om dan ondersteboven een lus te maken: Zo loopt de lucht UIT je neus en als je dan niet blaas is het heel erg pijnlijk omdat er water door je neus loopt zoals je zou doen bij echt verdrinken en moet je dus vrij hard door je neus blazen om heel de lus te doen. Voor jou heb ik dus ook de tip om vooruit onder water te duiken, zodat je neusgaten altijd boven blijven tussen de toestand van schoolslag met je hoofd boven en max. zo'n 60° onder water waarbij je kunt leren de lucht in je neus te houden zonder dat er water in loopt. Zo kun je leren om je adem uiteindelijk gewoon in te houden zonder te blazen zonder dat het in je neus loopt, en leer dit in het begin met je mond ook helemaal dicht voor het gemak van leerproces. Zo zul je almaar meer plezier beleven aan onder water zwemmen, want zelfs op mijn 49ste jaar geniet ik meest van bijv. in het Olympiabad te Brugge op 5 meter diepte in bijna trance te zwemmen over een afstand van 25 meter (als je ouder wordt, word je veel rustiger qua ademhaling en kun je bizar genoeg met minder lucht langer onder water omdat je je hartslag zelfs leert vertragen in zo'n omstandigheden). Leer ook kijken onder water zodat je nog meer plezier beleeft, want in het begin heeft iedereen met zijn ogen ook wat jij nu hebt met je neus: het prikkelt, maar al snel wordt het super leuk en behoor je bij de gelukkigste wezens die in water onbewust herkennen dat elk levend wezen uit het oerwater is ontstaan in een heel bijzondere combinatie van aminozuren en misschien in combinatie met 'iets vreemds' van buiten de aarde (de kans dat een meteoriet leven op aarde bracht is vrij reëel en daar komt creationisme de hand reiken aan de evolutieleer zonder ruzie te maken).