hoe moet je onder water zwemmen met je neus open?

Altijd zie ik mensen op vakantie met gemak het water in duiken zonder hun neus dicht te houden, als ik dit doe ben ik blij dat ik weer levend boven water kom. Hoe doen mensen dat zonder er last van te hebben? Ook bijvoorbeeld als er een golf aankomt dan stik ik al bijna terwijl een ander er geen last van heeft..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat heeft te zien met gevoeligheid. We vergeten het, maar net als bij de hond is onze neus het meest gevoelige orgaan dat we hebben. Mocht je de kans hebben, hetzelfde probleem doet zich dus voor bij honden die kopje onder gaan: die zijn letterlijk ook blij dat ze weer levend boven water komen, meer nog: als je dat in het begin doet, kun je ze een waterangst bezorgen die ze de rest van hun leven uit het water houdt. Ik heb gelukkig zeer veel herinneringen uit mijn jeugd, en herinner mij nog hoe ik het probleem ook had, en soms nog uitzonderlijk heb als ik eens dom doe in het water, maar ik heb het nu eigenlijk alleen meer als ik achterstevoren radjes draai. Ik probeer nu naar jouw situatie te gaan: 1. Zie eens na of jij normaal niet door je neus ademt. Dat is de beste ademhaling: stof wordt gefilterd, de lucht wordt voorverwarmd in de winter en misschien zijn je amandelen wat groot of je motoriek van je tong niet zo goed. Ook 's nachts als je eens wakker wordt, kijk eens of je mond open is, dan wel dicht en hoe je ademt. Het best is een neusademhaling gecombineerd met een abdominale (moeilijk woord om aan te duiden dat je buik op en neer gaat en niet je borst, dus je longen naar onderen open gaan, ook zeer gezond). Snurk je dan wijst het ook op moeilijker ademhalen waar je al zelf dus al trucjes voor toepast zonder het teweten. 2. Het tweede dat je moet nazien is of je de gave nog hebt van zeer goed te ruiken. Bij partnerkeuzen is het ruiken zeer belangrijk, want best zijn we met een partner met een ander afweersysteem en andere karaktereigenschappen om sterke kinderen te 'maken'. Ik rook dat mijn echtgenote zwanger was (besefte pas nadien dat dat onbewust met mijn neus gebeurde) voor zij het wist en voor we de predictor haalden (van 2de en 3de kindje was dat overigens NIET zo). Die gevoeligheid is de tweede factor bij zwemmen. Antwoord: Je moet leren door je mond ademen en als je onder water gaat moet je altijd lucht UITblazen door neus, anders loopt het erin. Het grootste werk heb je dus aan trainen van inademen VOOR je onder water gaat en veel uitblazen als je onder water gaat (in het begin kort en veel, later leer je dan traag uitblazen en langer onder water zwemmen). In je voorbeeld van golven is dat nog meer zo, zeker met zout water, waarbij je extra je mond gaat sluiten en je neus meer gebruikt dan je beseft (zeker voor de 'goede' neusademhalers). Zie addendum in reactie ook.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100