Hoe wordt iemand met vermoedelijke anorexia behandeld?

Als de moeder van een 17jarig meisje met haar dochter naar de huisarts gaat, en de huisarts ook denkt dat zij anorexia heeft, hoe gaat het dan verder? Wordt ze dan doorverwezen naar de GGZ? Hoe verloopt zoiets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Hoe korter het bestaat en hoe jonger de patiënt is, des te groter is de kans dat het over gaat. Het is echter moeilijk om op eigen kracht te genezen. Daarom is het belangrijk om hulp te zoeken. Een anorexiapatiënt doet dit vaak niet zelf vanwege het verkeerde eigen lichaamsbeeld!!! De behandeling bestaat uit verschillende onderdelen. In de eerste plaats moet de patiënt en de familie goede voorlichting krijgen over de ziekte. Ook moeten de directe problemen worden opgelost door het herstellen van het eetpatroon. Verder wordt ook aandacht besteed aan het verkeerde beeld over het eigen lichaam. Hierbij krijgt de patiënt hulp van de psycholoog of psychiater.

Vaak is er nog meer nodig, bijvoorbeeld een training om sterker in je schoenen te staan zodat je je beter kunt weren tegen pesters. Vaak moeten patiënten ook medicijnen slikken tegen bijvoorbeeld de sombere stemming die ze hebben. Anorexia is een hardnekkige ziekte die niet zomaar over is. Het gebeurt ook nog wel eens dat het weer terugkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel erg afhankelijk van de patient.
In de meeste gevallen zullen ze direct doorverwezen worden naar een psycholoog. Er moet namelijk eerst een diagnose komen. Daarnaast zal de patiënt ook verwezen worden naar een diëtist.

De verdere procedure hangt helemaal af van de eigen inzet van de patiënt en van haar ouders.

Tegenwoordig zijn huisartsen over het algemeel iets alerter dan vroeger en wordt vaak wel direct actie ondernomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anorexia behandeling

Als de patiënt erg veel is afgevallen, zal ze in het ziekenhuis moeten worden opgenomen. Als ze echt niets meer kan eten, zal er sondevoedsel gegeven worden. Sondevoedsel is vloeibare voeding, dat via een slangetje door de neus of mond direct in de maag kan worden gebracht. Als ze weer iets aangekomen is, wordt een voedingsprogramma samengesteld. Hierin staat hoeveel en wanneer de patiënt per dag moet eten.

Tegelijk zal ze therapie moeten volgen. Tijdens de therapie zal een therapeut haar helpen te begrijpen dat ze meer moet eten en niet meer mag lijnen. Hierbij is het grootste probleem, dat de patiënt het fijn vindt om controle over haar lichaam te hebben. Voor haar betekent dit dat ze controle over haar eigen leven heeft. Dit betekent dat het voor haar moeilijk is om hulp te accepteren.

Als de patiënt weer het juiste gewicht heeft, mag ze naar huis. Toch is ze dan nog niet helemaal genezen. Er is altijd een kans op terugval. Dit betekent dat ze weer ziek zal worden en veel zal afvallen. Om dit te voorkomen zal de familie een oogje in het zeil moeten houden. Ook zal ze nog regelmatig naar de huisarts moeten gaan ter controle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over anorexia is lang nog niet alles betekent. gebaande wegen waar je naar vraagt zijn ze nu eigenlijk ann het beginnen platstampen. daarbij komt de hulpvrag indd vaak van de omgeving in eerste instantie ipv iemand die de ziekte heeft. wat het proces bemoelijkt.

deze docu is erg intressant:

http://3doc.kro.nl/uitzendingen/uitzending.aspx?afl=9784743