Hoeveel tijd neemt het nemen van een MRI-scan in beslag?

Is er nog tijdsverschil voor een MRI-scan van het hoofd en van een MRI-scan van de hersenen?

Toegevoegd na 12 minuten:
Is dat altijd met contrastvloeistof?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad 2 soorten scans, de open en de gesloten. Beide scannen de oppervlakte die de behandelend arts heeft aangegeven. In sommige gevallen wordt er contrastvloeistof ingespoten, dit gebeurd niet bij iedereen. Bij de gesloten scan lig ik voor een hersenscan ongeveer een half uur onder/in de MRI, dit is inclusief contrastvloeistof (dit kan bij iedereen anders zijn, omdat het te scannen gebied per persoon verschilt). Bij de open scan (die ook in het UMC Utrecht aanwezig is en tegenwoordig in de meeste grotere ziekenhuizen aanwezig is, duurt dit niet veel korter, het voordeel hiervan is, dat je je niet helemaal hoeft te ontdoen van kleding die metalen bevat, een spijkerbroek mag je aanhouden bij een hersenscan. Ik vind het scannen met de MRI niet vervelend, bereid je wel voor op hard geluid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea bedankt. gezien de vragen die achteraf via een formulier beantwoord moesten worden, gaat het om een dichte scan met contrastvloeistof.
Er was geen tijd om vragen te stellen, door het onverwachte oriënterende vooronderzoek was de wachttijd al tot drie kwartier uitgelopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vervelend dat je geen tijd had voor vragen.
Een formulier invullen moet altijd, ik krijg 2 keer per jaar een MRI scan en iedere keer moet dezelfde vragenlijst weer ingevuld worden. Ik weet niet naar welk ziekenhuis jij moet voor je scan, maar ik weet nooit van tevoren of ik onder de open scan mag, of in de dichte. Welke beschikbaar is, die wordt gebruikt. Zorg dat je geen broekriem om hebt, oorbellen en andere sieraden thuis vast af doet (anders moet je dat achterlaten in het kleedhok) en een t-shirt of shirt zonder metalen (ook zilverkleurige afbeeldingen mag meestal niet) bij je hebt. Een joggingbroek of legging mag je aanhouden onder de scan.
De contrastvloeistof wordt via een eerder aangebrachte holle naald ingespoten. Er is niets spannends aan, behalve de uitslag, die je later krijgt. Je mag een cd meenemen (naar de meeste ziekenhuizen), maar de muziek wordt zwaar overstemd door de harde geluiden die het apparaat maakt, je kunt dus net zo goed gebruik maken van de aanwezige radio. Heel veel sterkte met de uitslag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O, misschien is dat per ziekenhuis anders, in het UMC Utrecht moet ik ze steeds weer laten invullen, er staan vragen in waarop je antwoord in de loop der tijd kan veranderen. Bent u zwanger Ja/nee, Gebruikt u medicijnen,rookt u Ja/nee enzovoort. Als je dit niet steeds opnieuw in hoeft te vullen, dan wordt er niet zorgvuldig met je gegevens omgegaan (volgens het UMC, wat ik van hen begrijp, maar diegene die het formulier iedere keer voor mij invult, wordt ook een beetje moe van het steeds herhalen) Als je het niet steeds hoeft in te vullen, dan wordt je bewust of onbewust laks met het geven van informatie over wijzigingen hierin. En kan er belangrijke informatie worden gemist.
paulus811
9 jaar geleden
Je hebt open scanners waarin je zit en open scanner waarin je moet liggen. Ze maken inderdaad een enorme herrie, maar je krijgt oordopjes of een koptelefoon met muziek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, de open MRI scan waarin je zit, ken ik niet, terwijl het UMC al snel de nieuwe apparatuur in huis heeft. De open MRI die ik wel ken, is een soort hele grote ronde schijf, waar je onder ligt, dus niet in hoeft. De MRI maakt zo'n herrie dat de koptelefoon weinig tot geen geluid tegen houdt. Het lijkt op heien en grondboren, in de bouw. Ik krijg alleen hersenscans, mogelijk valt de herrie bij de scan van andere lichaamsdelen mee. De contrastvloeistof wordt naar mijn weten alleen gebruikt, als ze iets denken te zien, door de vloeistof wordt dat duidelijker zichtbaar.
paulus811
9 jaar geleden
Klopt crea, ik heb in beide scanners gezeten/gelegen. Bij de liggende kreeg ik oordoppen in, maar dat ding was wel enorm snel (werd me verteld). De zittende was erg comfortabel, want je had niets voor je behalve een televisie. Alleen de resultaten waren in dat model en in mijn geval waardeloos. Zo kom je nog eens ergens... De buisscanner vond ik niet prettig met mn hoofd vast in een kooitje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, als het werkt, dan is het stukken prettiger, zittend een scan krijgen. Dan dat rekje over je gezicht, ach, ik zie het niet, dat scheelt misschien :) Je moet toch stil liggen, dan voel je dat ook niet meer.
Ik had niet het idee dat de open scan veel sneller was, maar hoelang een scan duurt verschilt per persoon, per onderzoek. In sommige gevallen ben je na een kwartier buiten, anderen liggen een uur.
Ik ben wel benieuwd geworden, naar de voor mij nieuw manier van MRI scannen, ik ga er de volgende keer dat ik weer een scan krijg zeker naar vragen.
Bedankt voor de informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was inderdaad een dichte scan, met contrastvloeistof. Het hoofd muurvast gezet. Horen en zien verging, heien, boren, fluiten. Ik was na ruim dertig minuten helemaal gedesoriënteerd. Er mocht niets worden aangehouden, maar kreeg een deken om mij heen.

Andere antwoorden (2)

Ik vermoed dat voor de hersenenen het hele hoofd gescand wordt. Er zijn snelle en langzame scanners, waarbij in een snelle het ongeveer 10 minuten duurt. Groot voordeel van deze scanner is dat deze open is en je dus geen opgesloten gevoel hebt. Deze scanner kan tegelijkertijd scannen en data wegschrijven. De langzamere buisscanners zullen voor een hoofd ongeveer 15-20 minuten nodig hebben.

Een snelle open scanner vind je bij mediferia in Amersfoort. Wel even vooraf toestemming aan de verzekeraar vragen, want de scan is iets duurder.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@paulus811 - een MRI-onderzoek van 10 minuten kan ik me nauwelijks voorstellen. Is het niet dat je hier een CT-scan bedoelt?
paulus811
9 jaar geleden
De open scanner bij Mediferia die ik niet kan lezen en schrijven tegelijk en scant bovendien veel sneller. De scan duurt minder dan de helft van de tijd die een normale buisscanner nodig heeft. Maar wellicht ben ik iets te optimistisch en ben ik uitgegaan van de (gelukkig) enige ervaring in een MRI scanner (geen CT) en dat duurde slechts 15 a20 minuten voor een groter deel dan het hoofd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik ben benieuwd wat het gaat worden
Zowel de tijd als het gebruik van contrastvloeistof zijn zeer afhankelijk van de vraag die bij de MRI gesteld wordt. Als het gaat om een oriënterende scan bij een diagnostisch traject voor epilepsie zal een scan minder lang duren dan een MRI-scan in een behandelend traject voor een hersentumor.

Overigens zal de MRI scan die jij bedoelt voor de hersenen zijn, want daar gaat het in feite meestal om, maar in de volksmond wordt dat al snel een MRI van het hoofd genoemd.

Voor de schedel kan men beter een CT-scan maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank voor het antwoorden. 't is nog geen behaqndelend traject maar zoeken of er een ht is.