Hoeveel tijd neemt het nemen van een MRI-scan in beslag?

Is er nog tijdsverschil voor een MRI-scan van het hoofd en van een MRI-scan van de hersenen?

Toegevoegd na 12 minuten:
Is dat altijd met contrastvloeistof?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad 2 soorten scans, de open en de gesloten. Beide scannen de oppervlakte die de behandelend arts heeft aangegeven. In sommige gevallen wordt er contrastvloeistof ingespoten, dit gebeurd niet bij iedereen. Bij de gesloten scan lig ik voor een hersenscan ongeveer een half uur onder/in de MRI, dit is inclusief contrastvloeistof (dit kan bij iedereen anders zijn, omdat het te scannen gebied per persoon verschilt). Bij de open scan (die ook in het UMC Utrecht aanwezig is en tegenwoordig in de meeste grotere ziekenhuizen aanwezig is, duurt dit niet veel korter, het voordeel hiervan is, dat je je niet helemaal hoeft te ontdoen van kleding die metalen bevat, een spijkerbroek mag je aanhouden bij een hersenscan. Ik vind het scannen met de MRI niet vervelend, bereid je wel voor op hard geluid.

Ik vermoed dat voor de hersenenen het hele hoofd gescand wordt. Er zijn snelle en langzame scanners, waarbij in een snelle het ongeveer 10 minuten duurt. Groot voordeel van deze scanner is dat deze open is en je dus geen opgesloten gevoel hebt. Deze scanner kan tegelijkertijd scannen en data wegschrijven. De langzamere buisscanners zullen voor een hoofd ongeveer 15-20 minuten nodig hebben. Een snelle open scanner vind je bij mediferia in Amersfoort. Wel even vooraf toestemming aan de verzekeraar vragen, want de scan is iets duurder.

Zowel de tijd als het gebruik van contrastvloeistof zijn zeer afhankelijk van de vraag die bij de MRI gesteld wordt. Als het gaat om een oriënterende scan bij een diagnostisch traject voor epilepsie zal een scan minder lang duren dan een MRI-scan in een behandelend traject voor een hersentumor. Overigens zal de MRI scan die jij bedoelt voor de hersenen zijn, want daar gaat het in feite meestal om, maar in de volksmond wordt dat al snel een MRI van het hoofd genoemd. Voor de schedel kan men beter een CT-scan maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100