Moet men veel of weinig drinken tijdens de maaltijd?

Drinken tijdens het eten:
ja of nee?
Ik heb altijd begrepen dat veel drinken tijdens het eten slecht is voor de spijsvertering. Waarschijnlijk omdat het maagzuur sterk verdund wordt, en het verteren daardoor wat moeizamer verloopt. Vandaar dat ik mijn kinderen nooit meer dan een half glaasje water bij het (avond-)eten geef.
Wie schetst echter mijn verbazing toen mijn schoonmoeder het afgelopen weekend mijn kinderen dwong om veel te drinken, "omdat het eten anders als een droge bal in hun maag zou blijven zitten" (eveneens met een slechte sprijsvertering tot gevolg).

Mijn vraag: wat is uw visie op drinken tijdens het eten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe dat precies zit, maar het is wel zo dat sommig voedsel enorm veel water bevat, en dat sommig voedsel (en sommige dranken) juist water onttrekken aan je lichaam. Ik kan me voorstellen dat je bij het eten van groente en fruit geen water nodig hebt, maar tijdens het eten van brood en pasta juist wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaan we nu ook al letterlijke vragen inclusief antwoorden van andere sites overnemen? Knip en plak vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
momopoyolo deze vraag heeft mijn zoontje van 9 er opgezet ik zal hem er over aanspreken of hij plagiaat heeft gepleegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha! Slim kind! Die moet je in de gaten houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zal ik doen

Het beste antwoord

Jouw vraag staat l e t t e r l i j k hier:
En een antwoord ook.
http://www.ouders.nl/friso/v0008.htm

Ik heb altijd gehoord dat het niet goed is, drinken tijdens de maaltijd.
Mijn kinderen geven hun kinderen juist wel altijd water bij het eten.

Hier
http://www.goeievraag.nl/vraag/water-drinken-tijdens-maaltijd-slecht.21062
krijg je allerlei heel verschillende meningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja het is goed maar met mate.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lichaam geeft dat echt zelf wel aan.

Als je te weinig drinkt, heb je (afhankelijk van het eten) inderdaad het gevoel dat er een "droge bal" een hele tijd in de maag blijft liggen. Dan moet je dus meer drinken.

Ook bij krampen kan drinken helpen. Misschien dat die krampen ontstaan doordat de maag moeite heeft de "harde bal" te kneden - geen idee eigenlijk.

Ik luister gewoon naar mijn lichaam. Heb ik dorst, dan drink ik. Heb ik geen dorst, of zelfs een "waterbuik"-gevoel, dan drink ik niet.

Leer je kinderen te luisteren naar de signalen die hun eigen lichaam hen geeft. Als je daar nu mee begint, hebben ze daar de rest van hun leven heel veel profijt van!
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag gaat specifiek over drinken tijdens de maaltijd.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, dat heb ik gezien. Ook daarvoor geldt: luister naar wat je eigen lichaam je vertelt. Tijdens en ná de maaltijd. Leer ook je kinderen te letten op de signalen van hun eigen lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dorst is een signaal dat je al te laat bent met drinken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als je hebt geleerd naar je lichaam te luisteren, bedoel je met "dorst" al het gevoel dat je water vocht nodig hebt. Dat is ver vóór het moment waarop andere mensen van dorst zouden spreken.
In plaats van water tijdens de maaltijd kun je ook soep tijdens de maaltijd serveren. Klinkt misschien vreemd, maar in Japan doen ze niet anders.

In Japan wordt de soep niet vooraf gegeten, maar tijdens de maaltijd.

De mensen in Japan worden over het algemeen ouder dan de mensen hier in Nederland, dus ongezond zal het vast niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals met alles is er een optimum, het maagsap sterk verdunnen is onhandig, omdat de concentratie zoutzuur dan te laag wordt om zijn bactericide werking uit te kunnen oefenen.
Een "droge bal "is ook ongewenst, omdat het voedsel
dan niet/niet goed met het maagsap in aanraking komt.
Luisteren naar je lichaam moet je wel leren.
Voor mensen die dat niet kunnen:
bij "droog "voedsel glaasje water,
bij nat voedsel niet.
Drinken in kleine slokjes tussen de happen door werkt het best.
Een kledder water vooraf zou ik niet doen.
Eet smakelijk en pas op voor haarballen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
liever niet drinken tijdens het eten: beter een half uur ervoor of een half uur erna ivm een goede spijsvertering.
zo wordt in de Ayurveda (voor info over wat dat is kijk eens hier http://www.starmanproductions.nl/ayurveda/ayurveda.html)
en vanuit de chinese gezondheidsvisie geredeneerd.