Is kattenkrabziekte gevaarlijk voor gezonde mensen?

Ik vraag me af hoe "gevaarlijk" het is als een binnenkat van 3 jaar zonder vlooien en wormen je af en toe eens bijt tijdens het stoeien.
Er wordt dan niet gebeten tot bloedends toe.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als een kat tijdens het stoeien een beetje bijt, kun je het beste je hand gelijk terugtrekken en hard auw! roepen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Beslist je hand niet meteen terugtrekken.
Je vergroot zo de kans op verwondingen en je prikkelt de kat z'n jachtinstinct.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke, bedankt voor de verbetering.
je hebt gelijk, het is auw roepen en daarna de hand weghalen.
Heeft bij onze katten altijd goed resultaat gehad. Na de auw keken zij altijd heel schuldig.
Rieneke1
9 jaar geleden
Die volgorde lijkt me verstandiger ja :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedenk ook goed dat de zachte beet van je kat een waarschuwing is. De volgende beet kan heel hard zijn en wel tot bloedens toe!! Dan heb je wel een tetanus-injectie en antibioticum nodig. Dit heb ik pas mogen ervaren. Nu let ik beter op. Ook al bijt hij zachtjes, ik stuur hem gelijk weg en negeer hem. De hele harde beet kwam namelijk zonder dat hij hiervoor nog een ander soort waarschuwing gaf. Dat is toch echt even anders dan bij honden.

Antwoorden (2)

Een beet van een hond of kat lijkt erg gevaarlijk, omdat men ervan uitgaat dat een hond of kat erg veel bacteriën met zich meedraagt. Meestal valt dit echter wel mee. Een oppervlakkige beet geneest meestal zonder problemen. Wanneer de beet dieper is, dan is het verstandig deze te laten beoordelen door de huisarts.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ plus, Sommige huisartsen doen wel eens iets uit voorzorg, maar meestal valt het mee.
Een krab of beet van een kat resulteert maar zelden in kattenkrabziekte.
Als het gebeurt, is het meestal bij jongere mensen, jonger dan 21 jaar.
Bij een gezond persoon komt het meestal vanzelf goed, en treden er geen complicaties op.
Personen met verminderde afweer kunnen wel complicaties krijgen.

Bedenk, om beten en krabben te voorkomen, dat handen zijn om te aaien, niet om mee te spelen.
Spelen doe je beter met een hengeltje, veter, laserlampje enz.
Speel ook niet te ruw met het beestje, dat kan op de duur resulteren in een "valse "kat.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus, de opmerkingen: handen zijn om te aaien, (vind ik zo mooi) en speel niet te ruw. Geldt in feite ook voor stoeien van de mens met kinderen.