Scheur in meniscus?

Hallo,
Ik loop nu al ruim 12 weken met pijn aan de binnenkant van me rechter knie. De huisarts had me doorgestuurd naar de othopeet (de huisarts dacht dat me meniscus was gescheurd). De orthopeet dacht ook dat me meniscus was gescheurd dus moest ik door de mri. Vorige week hebben we de uitslag van de mri gehad en daaruit bleek dat me meniscus niet gescheurd was, ik moet nu naar de fysio en dan moet het beter gaan. Maar ik kan mijn knie niet volledig buigen/strekken, kan geen kracht zetten en lopen is ook geen pretje... Nu is mijn vraag kan mijn meniscus wel gescheurd zijn aangezien het best wel veel pijn doet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Als uit de MRI is gebleken dat je meniscus niet is gescheurd, dan is hij niet gescheurd.
Vraagje: Is jouw pijnlijke knie dikker dan de ander? Zo ja, dan kan het zijn dat je kruisbanden gescheurd zijn en je knie als gevolg daarvan vocht vast houdt, waardoor hij opzwelt. Met een gescheurde kruisband is lopen mogelijk, maar het is geen pretje en veel gewicht kan er niet op rusten. Het kan zijn dat je knie het begeeft en je erdoor heen zakt, (dat ligt niet aan je gewicht) dan kun je voor max 1,5 uur niet lopen. Door het vocht kan het inderdaad zijn dat je knie niet helemaal te buigen/te strekken is.
Er zijn operaties waarbij je kunstkruisbanden krijgt, maar daarvoor moet je wel helemaal uitgegroeid zijn. Alternatief is je bovenbeenspieren gaan trainen, zodat zij klappen opvangen en de druk die anders op je knie staat dragen. De operatie is dus niet noodzakelijk. Bovenstaand verhaal is gebaseerd op mijn eigen ervaring, ik moet wekelijks sporten bij de fitness.

Daarnaast zou je ook een slijmbeursvlies ontsteking kunnen hebben.
Slijmbeurzen zijn een soort stootkussentjes op de uiteinden van botdelen. Ze zien eruit als hele platte ballonnen waar een soort smeermiddel inzit. Bijv op het kniegewricht. De slijmbeurs die meestal ontstoken raakt, is de slijmbeurs die direct voor de knieschijf zit. Dit is de slijmbeurs waar je op zit als je op knieën zit.
Door het (herhaaldelijk) stoten van de knie of door langdurig op de knieën te zitten, kan deze slijmbeurs ontstoken raken. Je ziet het dan ook vaak bij beroepen waarbij iemand veel op zijn knieën zit. Ook sommige sporters zijn gevoeliger voor een slijmbeursontsteking in de knie, als ze vaak op hun knieën vallen. Soms is ook één harde klap op de knie genoeg voor een slijmbeursontsteking.
De belangrijkste klacht is pijn bij druk op de knie. De slijmbeurs zwelt op en kan soms rood worden en warm aanvoelen. Ook het lopen gaat moeilijker.
Behandeling slijmbeursontsteking in de knie
De beste behandeling van een slijmbeursontsteking is rust. Het is dus verstandig om niet op de knieën te zitten of op een andere manier druk op de knieën uit te oefenen als iemand een slijmbeursontsteking heeft. Ook het buigen en strekken van de knie wordt afgeraden, zolang het nog niet genezen is.