Is het waar dat het aantal mensen met kanker explosief stijgt?

Bijna iedere week hoor ik wel van iemand, die iemand kent in zijn nabije omgeving waarbij kanker is ontdekt (en die vaak niet meer te helpen is). Komt het nu steeds meer voor of is het toevallig?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je hoort tegenwoordig niets anders meer dan mensen die kanker hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Google doet veel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het aantal mensen met kanker niet "explosief" stijgt. Het is wel een ziekte waar we het meest over horen, omdat het vaak voorkomt. In jouw geval zal het toeval zijn dat jij in deze periode over veel mensen in jouw omgeving hoort.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zal misschien door onze huidige levensstijl vaker voorkomen, maar ik denk dat de bulk van het aantal gevallen toch ook te wijten is aan het feit dat de mens tegenwoordig veel ouder wordt dan zeg 100 jaar geleden. Ons lichaam is daar nooit op 'getest' zeg maar door de evolutie en daarom ook eigenlijk niet echt tegen bestand, en daarom komen zulke ziektes ook vaker voor nu.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger gingen veel mensen met kanker snel dood. Tegenwoordig kunnen ze het eerder vinden, er vaker iets aan doen (maar kan het terugkomen, soms), en omdat mensen ouder worden, krijgen ze ook meer ziekten die je niet zou krijgen als je relatief jong sterft.

Misschien krijgen wel minder mensen een hartaanval, maar krijgen ze een paar jaar later dan kanker, want als je aan het een niet overlijdt, krijg je vroeger of later toch iets anders.

Maar ik denk dat het antwoord simpel weg "nee" is, het stijgt wellicht, maar zeker niet explosief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kans op een explosieve stijging is a priori behoorlijk klein, zeker als je alleen je eigen waarnemingen gebruikt als 'bewijs'.

Vele kankers zijn wel ouderdomsziektes. Aangezien we tegenwoordig een stuk ouder worden dan, zeg, honderd jaar geleden zal kanker wel meer voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is waar dat het aantal mensen explosief stijgt... Dat er dan meer en meer mensen kanker krijgen is dan een voor de hand liggende mogelijkheid...
Zou het kunnen zijn dat het aantal mensen dat kanker krijgt min of meer stabiel is, maar dat er nu even veel zijn die jij toevallig kent? en wellicht is dat over een tijdje weer anders...

Koop een oude roze citroën DS en kijk dan eens hoeveel jij er dan tegen gaat komen, terwijl jij in jouw ervaring er nu wellicht nooit een tegenkomt...

Iemand die uitgehongerd is, ziet niet een kip lopen, maar twee halve hanen...

Ik hoop dat je me een beetje hebt kunnen volgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is gewoon bewezen dat in verhouding veel meer mensen kanker krijgen.
Zeer zeker in absolute cijfers maar vroeger sprak men van een onherstelbare ziekte of een kwaadaardige tumor alsof dat iets anders was. beschermend taalgebruik , terwijl nu de familie kankers wel tesamen met cardio vasculaire aandoeningen de eerste plaats aan het innemen is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat kanker explosief stijgt, het is gewoon dat wij wat ouder worden en nu die verhalen ook te horen krijgen.

Dat heb ik tenminste, dat ik nog wat jonger was (ben nu 20) toen werden die dingen mij gewoon niet verteld en wist je er toen dus ook minder vanaf, en daarnaast ken je nu ook veel meer mensen en is communicatie makkelijker, denk dat het vooral daar mee te maken heeft!

Geen wetenschappelijk antwoord dus haha!