Werkt logopedie ook bij volwassenen?

Bij spraakgebreken gaan kinderen vaak naar de logopedist. Werkt dit alleen voor kinderen of kan ik ook nog als je ouder bent?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Logopedie kan ook prima werken bij volwassenen.

Bijvoorbeeld bij
•onduidelijke articulatie
•slissen
•stotteren
•spraakproblemen bij een neurologische aandoening bijv. na een beroerte of bij de ziekte van Parkinson

Of:
•de stem klinkt hees, schor of krakerig
•er zijn keelklachten, bijvoorbeeld keelpijn, droog of schraal gevoel in de keel, het gevoel alsof er een ‘prop’ in de keel zit
•de stem valt regelmatig weg
•u moet steeds meer moeite doen om te spreken of te zingen
•het spreken of zingen is vermoeiend
•u heeft het gevoel dat u adem te kort komt als u spreekt/zingt
•u moet voortdurend kuchen, keelschrapen of hoesten zonder verkouden te zijn.
•u heeft COPD en problemen met uw adem tijdens het spreken
•u heeft last van hyperventilatie
•de KNO arts constateert een probleem aan de stembanden: bijv. stembandpoliep, stembandknobbels, een slechte stembandsluiting of een andere aandoening aan de stembanden
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vele mensen denken dat logopedie enkel gaat om het verbeteren van de uitspraak, maar logopedie is eigenlijk veel breder dan iedereen zou
denken. Logopedisten kunnen jong en oud met een normale intelligentie onderzoeken en begeleiden bij moeilijkheden met spreken, lezen, spellen, rekenen, woordenschatontwikkeling, zinsbouw, huiswerkbegeleiding en nog vele meer.
fremar