hoe heet dit lichamelijke probleem na inname medicatie?

Het volgende is al een jaar geleden gebeurd, maar vraag mij nog steeds af wat het is, wat het inhoudt en waarom deze lichamelijke klacht optrad.

Een naaste persoon had een jaar geleden een mengeling ingenomen van fluoxetine, aripiprazol en risperidon (dit in een depressieve opwelling en hoge dosering, maar geen echte overdosering), en kreeg na enkele uren niet-pijnlijke "spierverkrampingen (of juist spierverslapping?), die ook de twee dagen erna bleven voortduren. Ze kon niet, of maar voor zeer korte periodes, rechtop blijven staan, want haar rug ging steeds heel hol staan waardoor schouders en hoofd ver naar achteren kantelden. Verder had ze bij onderzoek van de arts een verhoogde polsslag en verhoogde bloeddruk en kon niet stoppen met hevig beven. Ze is toen door de dokter naar huis gestuurd met metropolol en oxazepam. De dokter kon ook niet vertellen waar het aan lag dat ze niet rechtop kon lopen, en wij willen graag weten of hier een naam voor is. Vooral het steeds naar achteren kantelen van het bovenlichaam is een verschijnsel wat wij niet terug kunnen vinden op het internet.
Ik hoop alles duidelijk geformuleerd te hebben, Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Alle drie deze medicijnen hebben zogenaamde extrapiramidale verschijnselen als bijwerking; zeker in combinatie en in hoge dosering kunnen deze makkelijk optreden. Bij extrapiramidale verschijnselen worden spieren als het ware de hele tijd aangespannen. Soms proberen spieren wel te ontspannen, maar trekken daarop direct weer samen, er ontstaan dan een soort trekkingen of trillingen. Als de spieren niet meer ontspannen, maar alleen aangespannen blijven dan is er sprake van een spastische verlamming, waarbij ledematen dus stijf zijn en daardoor geen kracht kunnen leveren.
Deze verschijnselen geven een erg onrustig en houterig bewegingspatroon zoals dat ook gezien wordt bij de ziekte van parkinson; ze worden dan ook vaak aangeduid als parkinsonisme of parkinsonistische verschijnselen.

In ernstig gevallen kan hierbij ook de bloeddruk en pols gevaarlijk hoog worden. Er kan dan sprake zijn van een maligne neuroleptica syndroom. Dit is een ernstig ziektebeeld dat zonder behandeling niet zelden tot de dood leidt en wordt veroorzaakt door neuroleptica (zoals aripiprazol en risperdal)

In de rug zitten een aantal zeer sterke spieren. Als die krampachtig samentrekken wordt de rug dus hol getrokken; dit kan gebeuren in het kader van parkinsonisme. We spreken dan van een opisthotonus. Klassiek is het een symptoom van ziekten als tetanus, maar kan optreden bij elke aandoening waarbij grote spieren (specifieker de rugspieren) ongecontroleerd aanspannen.

Wel dappere dokter om haar hiermee naar huis te sturen, zou ik niet gedurft hebben...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! Klinkt een stuk ernstiger dan ik dacht, we mogen dus wel een klein beetje van geluk spreken dat het goed gekomen is met haar..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan natuurlijk alleen afgaan op de info in het verhaal, maar het klinkt inderdaad wel als iets serieus. Nu is het veroorzaakt doordat er teveel medicijnen ingenomen zijn, met het uitwerken daarvan zullen de klachten ook weer afnemen. Aan de andere kant kan een maligne neurolepticasyndroom ook tot de dood leiden. Of dat echt speelde kan ik niet uitmaken.
Al met al dus wel serieus ja.