Welke functie hebben de hartkleppen, de halvemaanvormige kleppen en de pezen aan deze kleppen?

Ik moet deze vraag beantwoorden, maar ik weet het antwoord echter niet..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Hartkleppen
Tussen elke boezem en kamer bevindt zich een stevig bindweefselvlies dat de doorgang tussen beide ruimten kan afsluiten. Dit zijn de hartkleppen. De hartkleppen zijn door middel van pezen bevestigd aan kleine spiertjes in de kamerwand (de papillair-spiertjes). De klep tussen de rechterboezen en kamer wordt de tricuspidalisklep, omdat hij drie lobben heeft. De klep aan de linkerkant van het hart tussen de boezen en kamer wordt de mitralisklep genoemd.

Tussen de kamers en de grote bloedvaten zitten ook kleppen. Dit zijn de halvemaanvormige kleppen, oftewel slagaderkleppen. Deze zijn minder groot dan de hartkleppen en er zitten geen peesjes aan vast. Het zijn meer vliezen dan klepppen, maar zijn ook dun en zeer sterk. Ze bevinden zich aan het begin van de grote slagaders (aorta en van de longen).

Of de bron echt betrouwbaar is weet ik niet, maar je moet er toch een goed antwoord uit kunnen halen.

Toegevoegd na 12 minuten:
De functie van de kleppen is dat het bloed maar één kant op kan stromen.
Van bovenaf zien hartkleppen eruit als een cirkel die door drie is gedeeld, behalve de mitralisklep, die in tweeen gedeeld is. Er loopt een spier door de kamers die van boven vastzit aan de hartkleppen, en van onderen aan de wand van de hartkamer. Als deze spier samentrekt, trekt die de klepjes open. Ontspannen de spieren, dan gaan ze weer dicht. De spiertjes, waar hier sprake van is (zogenaamde papillairspieren) trekken samen tegelijk met de rest van de linker hartkamer; hierdoor wordt voorkomen dat de kleppen in de richting van de boezems "doorslaan" en worden ze dus dicht gehouden. Het openen van de kleppen gebeurt tijdens ontspanning van de hartkamers waarbij de papillairspieren ook ontspannen zijn en de kleppen uiteindelijk openen als de druk in de kamers lager wordt dan in de boezems.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kleppen in het bloedvatsysteem hebben dezelfde functie als de kleppen in élk pompsysteem, namelijk, zorgen dat het bloed (of welke stof dan ook) wel de ene richting in kan stromen, maar niet in de andere richting.
Bijvoorbeeld de klep in de fietspomp zorgt dat als je de hendel omhoog beweegt, er lucht van bovenaf de pomp in kan stromen, maar bij het naar beneden bewegen er niet meer van boven uit weg kan stromen, maar dat het naar de pompslang wordt geperst.
Dan stroomt het door het ventiel (ook een klep) naar de band, maar als je ophoudt met pompen kan de lucht niet meer vanuit de band terug de pomp in stromen, maar wordt door het ventiel tegen gehouden.
Combineer dit met plaatjes van het hart (internet) en je begrijpt de bedoeling.
Reddie