Wat is het verschil tussen een inplantaat en een kroon?

Ik dacht altijd dat ik een inplantaat had,maar via een foto
bij de tanarts bleek het een kroon te zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Een kroon vormt een "kapje" over een beschadigde tand of kies. Behalve ter bescherming worden kronen ook toegepast om het uiterlijk, de vorm of de positie van een tand of kies te corrigeren. Kronen worden vaak op een implantaat geplaatst om de vorm en structuur van een tand na te bootsen. De kleur van porseleinen of keramische kronen kan worden aangepast aan de kleur van uw natuurlijke tanden. Andere materialen zijn goud- en metaallegeringen en kunststof (acryl). De legeringen zijn meestal sterker dan porselein en worden vaak aanbevolen voor de kiezen. Metalen kronen met opgebakken porselein worden vaak toegepast omdat deze sterk zijn en er fraai uitzien.

Een tandimplantaat is een kunstmatige vervanging van een tandwortel. Op de plaats waar een tand dient getrokken te worden, kan men meestal ter vervanging een implantaat met kroon plaatsen. Dit is meestal een schroefvormige titaniumstructuur, al dan niet bedekt met een speciale coating. Elk merk implantaat heeft zijn specifieke vorm van implanteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een implantaat zit in zijn geheel, meestal met een soort schroef, vast in je kaak. Je eigen oorspronkelijke tand/kies is dan helemaal pleite.

Een kroon is een prothese die over de restanten van je eigen tand/kies geschoven is. Vaak echter is er niks meer van die eigen tand of kies over, en wordt er een combinatie geplaatst van een kroon met een brug ; de prothese hangt dan feitelijk vast aan een soort draadje /constructie dat/die aan de kiezen / tanden aan weerszijden bevestigd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een inplantaat krijg je ook nog door een operatie en een kroon wordt er zo opgeschoven.
Een inplantaat is ook risicovoller want hij kan door je lichaam afgestoten worden (had mijn schoonvader).
Bovendien is een inplantaat vele malen duurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat het verschil is, zal je inmiddels duidelijk zijn uit de antwoorden.
Wat ik mij afvraag:
Betekent dat dat de tandarts die de kroon geplaatst heeft, jouw heeft wijsgemaakt dat het een implantaat was?
En dat hij jou de daarbij behorende rekening heeft gestuurd?