Ideale Cholesterol en ratio LDL-HDL relatie verzadigd vet?

Wat is nou een ideale meting van je Cholesterol?Hoeveel?

Is het waar dat niet de hoogte belangrijk is, maar alleen de ratio ? tussen LDL en HDL?

Is het waar dat het eten van voedsel met Cholesterol niet perse negatief is voor je lichaam?

Zijn de suikers(Koolhydraten) of de verzadigde vetten de echte boosdoeners?

Kent iemand een site waar een overzicht op staat met Cholesterolwaardes van mensen met verschillende voedselpatronen?

Is het waar dat van verzadigd vet je cholesterol stijgt of is het een mythe zoals in vele boeken word beschreven?
*google voor de lol maar eens Cholesterol myth

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Uw arts laat het cholesterolgehalte meten via een bloedonderzoek. Van nature schommelt het cholesterolgehalte sterk. Een hoge waarde kan een uitschieter zijn. Vandaar dat uw arts vaak een tweede bloedonderzoek doet.

In het verleden werd de volgende indeling aangehouden:

Totaal cholesterolgehalte Uw cholesterolgehalte is:
lager dan 5,0 mmol/l normaal
5,0 - 6,4 mmol/l licht verhoogd
6,5 - 7,9 mmol/l verhoogd
hoger dan 8,0 mmol/l sterk verhoogd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de onderstaande site staat alles over cholesterol.