kun je een kankerpatient met een buiksonde door die sonde evt gezonde groenten en fruitsappen toedienen?

de patient heeft slokdarmkanker en kan ivm slikproblemen bijna niks eten,daarom deze vraag om op deze manier nog wat bij te dragen aan gezondheid.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

In theorie wel, als die groenten maar fijn genoeg vermalen/ gepureerde zijn en vermengd met genoeg water om het geheel vloeibaar genoeg te krijgen. De vraag is alleen waarom je dat zou willen.
Als je dit probeert is de kans op verstopping van de sondeslang vrij groot. Bovendien is de sondevoeding zo gemaakt dat alle benodigde voedingsstoffen erin zitten. Kankerpatiënten hebben daarbij juist vaak een verhoogde behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Met sondevoeding is het relatief makkelijk om ook in die verhoogde behoefte te voorzien. Met de normale voeding lukt dat meestal juist niet.

Het lijkt misschien beter om de normale voeding door te zetten al of niet gepureerd, maar in de praktijk levert dit juist een slechtere voedingstoestand , en dus een ziekere patiënt met slechtere prognose, op. Dat nog afgezien van alle praktische problemen van verstopte sondes.
Maar goed, het zou wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je met een buiksonde een voedingssonde bedoelt (een suprapubische katheter bijvoorbeeld zit ook in je buik, maar daar moet je zeker geen voeding door spuiten!) maar dan is het nog de vraag of die sonde in de maag of in de dunne darm zit. Als het vooral om slikproblemen gaat, waarschijnlijk de maag. Maar zoals hier al gezegd wordt: bij volledige sondevoeding krijg je alles wat je nodig hebt binnen via de sonde.

Een sonde raakt gemakkelijk verstopt. Tenzij de patiënt zelf de sondes wisselt, is dat elke keer een hoop gedoe. En al is sap vloeibaar dus dun genoeg, fruitsap is vaak plakkerig en ook dat kan negatief werken. Ga er dus in elk geval niet zelf mee aan de slag als je niet zeker weet dat het kan.

Bovendien: de patiënt krijgt via de sonde alles wat nodig is. Als dat niet zo is, dan geeft de diëtist dat duidelijk aan. Maar er bestaan allerlei soorten speciale voeding, dus als iemand zelf helemaal niet kan eten, zorgt men ervoor dat alles in de sondevoeding zit.

En er is nog iets: als de voeding continu loopt en niet telkens als bolus wordt gegeven, is de patiënt geen grote hoeveelheden voeding gewend. Ga je dan een beker sap in één keer inspuiten, dan kan dat aanleiding geven tot klachten: misselijkheid en braken, een vol gevoel, etc. En mocht de sonde niet in de maag maar in de dunne darm zitten, dan heb je helemaal een probleem; dan kun je absoluut geen grote hoeveelheden tegelijk geven. Die voeding loopt altijd druppelsgewijs in omdat de dunne darm het anders niet aan kan. Iemand kan dan heel naar worden als je te grote hoeveelheden in één keer geeft (buikkrampen, hartkloppingen, duizeligheid, zweten etc., soms flauwvallen).
In dit geval zit de sonde *waarschijnlijk* in de maag. Mocht nu de patiënt bolussen gewend zijn en/of ook af en toe zelf nog wat eten of drinken, dan zal het waarschijnlijk niet direct klachten veroorzaken. Maar dan nog geldt dat je ALTIJD met de diëtist(e) moet overleggen als je iets anders dan de voeding via de sonde wilt toedienen. Mocht die groen licht geven, denk er dan aan de sonde goed met water door te spuiten voor en na het toedienen ervan. Maar waarschijnlijk zal de diëtist(e) adviseren het niet te doen, simpelweg omdat het niet nodig is. Als je je zorgen maakt over de voeding of voedingstoestand van de patiënt, bespreek die dan met de diëtist(e). Waarschijnlijk kan die je zorgen wegnemen, en als ze terecht zijn kan eventueel de (sonde) voeding worden aangepast.