Kunnen wij het verouderingsproces van de mens vertragen?

En wat zorgt ervoor dat wij ouder worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Volgens mij is vorig jaar het gen gevonden die het verouderingsproces op gang brengt.
Inmiddels zijn we in staat genetisch te manupileren, dus ja op papier is het al mogelijk denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja dat kan zeker... Als we in staat zijn de telomeren lang te houden, door goed voedsel te eten, dan vertragen we de veroudering... Het Telomeer is dat schijnbaar insignificante stukje DNA wat de deling inleidt...

Verjongen is net zo onmogelijk als de tijd terug draaien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weinig eten schijnt ook goed te zijn. volgens mij hebben ze dat met ratten geprobeerd. Als je een stuk minder eet, slijten je ingewanden waarschijnlijk minder, en dus wordt je lichaam minimaal belast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht heet het wondermiddel rapamycine.
Die stof bevindt zich in de bodem van Paaseiland.
Amerikaanse onderzoekers testten de eiwitremmer recent op oudere muizen. De levensverwachting bleek met dertig procent toe te nemen.

Het verouderingsproces van de mens heeft te maken met het DNA. Het DNA raakt ons hele leven lang voortdurend beschadigd door invloeden van buitenaf, maar ook roken.Wanneer beschadigd DNA zich niet meer kan delen en er geen nieuwe cellen meer aangemaakt worden zal sneller veroudering optreden.

Zie ook de bron voor een interessant artikel over veroudering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog we kunnen het verouderingsproces omkeren. Daarmee wil ik alleen maar zeggen dat we misschien wel doodgaan aan ouderdom, maar sterven als een jong persoon (fitheid en geest).

Er zijn TaiChi en QiGong meesters, die op 90 jarige leeftijden nog les geven en daarin heel jong, kwiek zijn. Zeker als je bij ze in de ogen kijkt.
Ook al zitten ze uiterlijk vol rimpels.

Dit komt voornamelijk omdat er vanaf dat je begin met leven en deel gaat nemen aan de maatschappij dat je zodanig beïnvloed wordt dat je innerlijke blokkades gaat opbouwen. Zonder een juiste manier om hier mee om te gaan, wordt je snel ouder dan dat je werkelijk bent. Je gaat dan ook krommer lopen en hebt misschien een stok of rollator nodig bij het lopen.

Maar dood gaan we allemaal en rimpels krijgen we ook allemaal. Dit zijn alleen maar uiterlijke verschijnselen. Het meest belangrijke zijn de innerlijke verschijnselen: je oud of jong VOELEN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, misschien maar gezien de huidige bevolkingsgroei zou je beter de vraag kunnen stellen of we het verouderingsproces van de mens kunnen versnellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunne er alles aan doen om ouder te worden,maar vertragen van het verouderingsproces is maar zeer beperkt mogelijk. Je kunt ouder worden zien als het maken van een kopie van de eerste cellen die gemaakt zijn om een persoon te vormen, iedere cel kopieert zichzelf iedere keer weer opnieuw om de cel in stand te houden,door deze herhaalde kopieer actie krijg je fouten in de cel deze fouten nemen toe als je ouder word en dat is de veroudering die we meemaken.
In de vroege prehistorie had de mens een beperktere kopieer functie (de voeding en geneeskunde konden minder fouten uit het te kopieren gedeelte wegfilteren,iedere kopie werd met de hand geschreven)
In de 19 en 20 eeuw Waren de voedings en geneeskunde zover en mens geevolueerd dat dit al veel beter ging en daardoor werd de levensverwachting naar boven bijgesteld (in het rijke westen De eerste stencilmachines waren uitgevonden )
Nu met de 21 eeuw net begonnen hebben we de beschikking over de meest moderne kopieermachines(geneeskunde ,gentechnologie ,voedingsleer ,medicijnen//etc )die een digitale kopie maakt dat we de levensverwachting nog langer kunnen maken. Echter zonder genetisch grof in te grijpen is de maximale levensduur op biologisch vlak ongeveer 120 jaar op die leeftijd zijn er zoveel foute kopien van de cellen dat het onwaarschijnlijk is dat er nog fouten uit gehaald kunnen worden en zal de mens overlijden omdat er te weinig cellen vernieuwd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chromosoomuiteinden en een 'eigenaardig' enzym spelen een belangrijke rol in het verouderingsproces en het ontstaan van kanker. Dat weten we dankzij onderzoek van Heinekenprijswinnares Elizabeth Blackburn.

Dat enzym blijft beter door:
Veel visvet, niet roken, weinig eten, niet te dik zijn, geen stress hebben, voldoende bewegen, mediteren.........
ik kan nog wel even doorgaan.

M.a.w. als je gezond leeft dan kun je ouder worden.

Of je dan ook leuker leeft..............

Als je bedoelt met de mens "de mensheid in zijn geheel"
dan denk ik niet dat wij veel invloed kunnen uitoefenen.
Ooit, ergens, op een gegeven moment houdt het op met de mensheid.....