Waar moet ik opletten voor een goede rolstoel?

Mijn oma is moeilijk ter been, en zit al een paar jaar thuis en is erg afhankelijk van mijn opa. Hij heeft hierdoor ook weinig tijd voor zichtzelf. Mijn oma zou graag een eigen rolstoel hebben, lenen is geen ootie omdat ze dan nog steeds afhankelijk is.

Nu wilde ik haar alleen of misschien in samenwerking met de familie een rolstoel kado doen, maar ik ben echt een leek op dit gebied. Dus mijn vraag waar moet ik opletten zodat ik een kwalitatief goede rolstoel heb, voor een (ondertussen) redelijk stevige vrouw.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Je kunt geen algemene uitspraken doen over wat een "goede" rolstoel is, omdat dat voor iedereen verschilt. Het hangt af van je precieze problematiek, van de mate waarin je de rolstoel gebruikt, de wijze waarop je hem gebruikt en je lichaamsbouw welke stoel het meest geschikt is. Nu zal het misschien voor iemand die alleen voor langere afstanden buitenshuis (zo komt je verhaal tenminste op mij over) de rolstoel gebuikt nog meevallen welke eisen je stelt aan zo'n stoel, maar dan nog neem ik aan dat je oma er een tijdje goed in moet kunnen zitten, dat hij makkelijk te duwen moet zijn (misschien ook door je opa, en wellicht heeft die ook wat ouderdomskwalen?), dat de stoel misschien wel gemakkelijk mee moet kunnen in de auto(?) en dat je oma misschien wel zelf de rolstoel in elk geval over kleine afstanden zelf wil kunnen voortbewegen (geloof mij, in elk geval je stoel zelf bij kunnen draaien als je met iemand wilt praten maakt VEEL uit). Dan hangt het nog af van de vraag hóe je oma de stoel zelf wil kunnen voortbewegen (alleen met de armen, met de voeten of een combinatie?) en of ze alleen maar af en toe even een paar meter binnenhuis wil kunnen rijden of dat ze ook zelf naar de brievenbus wil/moet kunnen. En als je dan weet wat voor rolstoel geschikt lijkt, moet je nog kijken naar het kussen, het type rugleuning, etc. Is ze gevoelig voor schokken? Dan zou ik zeker luchtbanden aanraden. Maakt dat weinig uit en vermijd je liever pompen? Dan zijn massieve banden weer handig. En zo zijn er nog vele keuzes die je zult moeten maken.

Al met al zou ik zeggen: laat je oma een verwijzing naar een ergotherapeut vragen en laat de ergotherapeut een pakket van eisen opstellen. Een rolstoel kun je trouwens vergoed krijgen via de WMO (en als enige hulpmiddel ook wettelijk uitgezonderd van de eigen bijdrage) maar als ze hier niet voor in aanmerking komt (omdat ze in theorie met leenmodellen uit zou kunnen komen) of als jullie ervoor kiezen om hem zelf te betalen omdat ze geen zin heeft in die procedure dan is dat prima, maar dan weet je in elk geval naar wat voor soort stoel je moet uitkijken. Ergotherapie wordt trouwens vergoed vanuit het basispakket, en veel ergotherapeuten die in de eerste lijn werken komen ook aan huis als dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in ieder geval (eigen ervaring)
- een anti-tip .... dit is een 'bescherming' achter op de rolstoel, de kans dat je achterover valt is dan erg klein, tenzij je héél vreemde dingen gaat doen ....
dan komt er een stang met een klein wielletje onder/achter de rosltoel te hangen die ervoor zorgt dat je niet makkelijk achterover valt.
- De breedte is wel handig om op te letten, niet alleen dat je oma erin past, maar ook of het door de deur past.
Je hebt rolstoelen met de wielen recht en met de wielen schuin. (de rolstoel is dan per saldo smaller boven dan onder bij de tweede optie)
- Een zelfbeweger (dat betekend dat je oma zichzelf ook kan voortbewegen in de stoel) mét duwmogelijkheid is het handigst.
Je hebt ze ook met mini wieltjes, dan kun je zelf niets, dan kun je alléén voortgeduwd worden, dit maakt je geheel afhankelijk van de ander ;)
- de voet/beensteunen, wil je ze recht naar beneden of juist meer schuin naar voren (dit laatste betekend dat er weer meer ruimte wordt ingenomen)
- een veiligheidsriem (?) dit is handig vooral wanneer je bang bent om uit de rolstoel te vallen, de veiligheidsriem helpt dat te beletten. (die doe je om de middel)
- een goede zithoogte is ook prettig
- wat voor soort kussen wil je, hard of zacht, hoog of laag ?
Dat soort dingen moet je je afvragen vóórdat je tot kopen over gaat.

Ga anders eens bij een (bijvoorbeeld) wellzorg langs, hier kunnen ze je nog meer informatie geven over rolstoelen en welke (on)mogelijkheden er zijn.
en dan weet je meteen ook wat zo'n rolstoel ongeveer kost.
In ieder geval hoop ik je een beetje op weg te hebben geholpen met mijn antwoord. ;)

bonusantwoord:
Ook zou je kunnen denken over een scootmobiel ... een kleine (kan mee in de auto en is makkelijk opvouwbaar, soms krijg je die cadeau bij de aankoop van een 'gewone' scootmobiel ;) )
Een scootmobiel kun je opladen en ermee wegrijden ... je hebt ook 'shoppers' dit zijn ook een soort scootmobielen, maar die gaat niet harder dan 6 km per uur en ze kunnen niet ver wegrijden.
Dus afhankelijk van wat je oma ermee moet kunnen doen zijn er vele mogelijkheden.