welk verband kun je gebruiken bij een groten wond?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het z.g. "europeesch snelverband".
Helpt dit niet, dan steriele watten er op en dan, indien mogelijk, strak in zwachtelen, dan 112 bellen.
fremar
9 jaar geleden
Je dokter bellen voor controle of er bv niet moet genaaid worden,of ook ev een tetanosinjectie moet krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HappyBram, nooit de watten direct op de wond. ALTIJD een gaasje er tussen. Anders zitten de watten in de wond en die krijg je er NIET meer uit...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel ook OVER het snelverband, watten gebruik je pas als het bloed er alsnog weer door komt !! (volgens het EHBO boekje)

Antwoorden (2)

Een pakje waarop staat "noodverband". En event. 112 bellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is volkomen afhankelijk van de oorzaak van de wond. Een open botbreuk of een snijwond of een slagaderlijke bloeding zijn allemaal anders met allemaal een andere aanpak.

Voor een "gewone" grote wond waar het bloed niet met een fonteintje uit komt kun je het beste een snelverband gebruiken. Die bevat alle componenten die nodig zijn om goed te verbinden. Te koop bij de apotheek en drogist.

Als je geen snelverband hebt dan is het:
1. een hydrofiel gaasje op de wond
2. hydrofiele (gewone) watten daarop
3. hydrofiel verband erover heen - en eventueel
4. vette watten daarop
5. een zwachtel erover

Belangrijk is dat je met wonden die niet met een standaard pleister kunnen worden afgedekt altijd door een huisarts worden beoordeeld. Ontstaat de wond door bv vallen of een dierenbeet dan moet je ook zorgen voor een anti-tetanus injectie (als je de laatste langer dan 5 jaar geleden hebt gehad).

Overigens kun je het allerbeste, als je er zelf geen verstand van hebt iemand met een EHBO of BHV diploma vragen om te kijken wat er aan de hand is (nog beter, haal zelf een EHBO diploma). Is die niet in de buurt dan mag je ook altijd 112 bellen (beter 100x te veel gebeld dan 1x te weinig).