Welke voedingsupplementen zijn écht goed en gezond voor je?

Je kunt voor elk onderdeel van je lichaam wel een pilletje slikken wat dan goed voor je is.
Maar welke voedingsupplementen zijn echt een aanwinst voor de mens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Op zichzelf zijn de voedingssupplementen niet een aanwinst voor de mens, want het gaat meestal om vitaminen, mineralen en stoffendie normaal al in de voeding voorkomen.
En dus is het waar dat als je een goede en evenwichtige voeding tot je neemt, dat je dan die losse voedingssupplementen niet nodig hebt.
Echt goed en gezond is dus vooral echt goed en gezond eten.

Maar
* "een goede en evenwichtige voeding" kan tegenwoordig best lastig zijn, met al dat bewerkt eten wat wij nemen.
* sommige medicijnen verminderen de opname van bepaalde voedingsstoffen.
* als je bepaalde producten niet eet zoals vlees, zuivel of vis, als je helemaal veganistisch eet
* bij bepaalde ziektes kan je wel eens iets extra's nodig hebben.

Dus vind ik het een aanwinst dat er voedingssupplementen zijn die je los van je eten kan innemen en daarbij zelf kan bepalen hoeveel, van wat.

Dan zijn er ook nog bepaalde groepen, waarvan men onderzocht heeft dat die iets extra's nodig hebben:
*Zwangere vrouwen. Vanaf 4 weken voor je zwanger wordt tot 8 weken nadat je zwanger bent, heb je extra foliumzuur nodig. Dat is belangrijk om een open ruggetje bij je ongeboren kind te voorkomen. Tijdens de zwangerschap en als je borstvoeding geeft heb je ook wat extra vitamine D nodig voor een goede botopbouw bij je kind.
*Baby’s tot 3 maanden. Zij hebben extra vitamine K nodig om (hersen)bloedingen te voorkomen.
*Kinderen tot 4 jaar. Zij hebben tabletjes of druppels nodig met vitamine D voor een goede botopbouw en stevige tanden.
*Ouderen. Zij hebben ook extra vitamine D nodig om de botafbraak minimaal te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De Polypil... http://www.janbooister.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=109
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen één naar mijn mening als je gewoon goed eet heb je niets nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn huisarts vertelde deze week omdat ik al maanden verkouden ben, veel vitamine C slikken, een teveel plas je uit.
Hij zei er ook bij om heel voorzichtig te zijn met andere soorten , dat kan weer schadelijk zijn want die kan je lichaam opslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Visolie. Omega 3-vetzuren. Volgens mij gaf 'ons moeder' ons vroeger niet voor niks levertraan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haring is het allergezondste voedsel wat er bestaat,volgens sommige deskundige heb je 50% minder kans op een hartaanval als je elke week 2 er van eet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen als gewichtsconsulent: geen.

Waarom moet je nu voedingssupplementen consumeren, omdat je dan tussen je oren "gezonder"eet? Dat slaat toch compleet nergens op? Ik zou zeggen; word eens wakker. Ik heb onderzoek gedaan naar eetpatronen bij tieners en hieruit kon ik concluderen dat de tieners (samen zo'n 700 tieners) geen evenwichtig eetpatroon hebben.

Laten we dan eerst evenwichtig gaan eten en dan pas kijken welke voedingsstoffen ontbreken. Die kun evengoed via normale voeding binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen 1 pil die voor IEDEREEN goed is.

Elke persoon is uniek, en elk persoon heeft zijn eigen soort gebreken. Daar past een op maat gemaakt voedingspatroon voor. Dus ook voor supplementen.

Let wel goed op dat supplementen alleen maar een aanvulling is voor een beperkte periode. Het moet het lichaam helpen om zichzelf weer te kunnen herstellen.
Hierna moet het lichaam het weer zelf kunnen en zal je moeten stoppen met de supplementen.

Je wilt niet een lui lichaam die niets meer zelf hoeft te doen.