Wat zijn de mogelijkheden om van mbo door te stromen naar geneeskunde?

Hallo allemaal,
Ik ben momenteel verpleegkundige en vind mezelf nog te jong om te werken. Nu vraag ik me af wat ik zou kunnen doen om toegelaten te worden op de universiteit om geneeskunde te gaan studeren. Ik zou dit zo graag willen doen! Ik ben niet echt goed in scheikunde natuurkunde en wiskunde. is er een mogelijkheid om toch toegelaten te kunnen worden zonder deze vakken op vwo niveau?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K
ronron1212
9 jaar geleden
Vwo opleiding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag ik vragen hoe jong je bent? Ik ben benieuwd omdat je al verpleegkundige bent, waarom je jezelf dan te jong vindt om te werken. Een beetje een simpele vraag misschien maar toch.

Antwoorden (1)

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Echter zijn al deze wegen vanaf jouw startpunt lastig en dus zul je echt heel graag moeten willen anders kan ik je bij voorbaat al zeggen dat het niet lukt.

1. Je kan indien je een niveau 4 opleiding hebt behaald op het HBO instromen. Meestal kun je deze opleiding verkort afronden omdat je al veel praktijkervaring hebt.
Je hoeft deze opleiding niet af te ronden: een propedeuse is genoeg en bij voorkeur cum laude uiteraard. vervolgens staat in de brochure van de Rijksuniversiteit Groningen:
''AFKOMSTIG VAN HET HBO
Als je na een hbo-propedeuse in aanmerking
wilt komen voor een plaats in de
bachelor, dan moet je aan de genoemde
vwo-profielen voldoen. Heb je een havodiploma,
dan moet je naast je hbopropedeuse
deelcertificaten op vwo-niveau
kunnen overleggen van de vakken natuurkunde,
scheikunde, wiskunde A of B en
biologie. (Dit is wellicht per september 2014
niet meer mogelijk, volg de wetgeving.)"
Dus dan zul je vavo moeten doen om deze vakken los op VWO niveau te halen.

2. Je kunt ook meteen een toelatingsexamen doen, de brochure zegt hierover:
"GEEN VWO OF HBO?
Heb je geen vwo of hbo en ben je
tenminste 21 jaar, dan kun je een
universitair toelatingsexamen doen, het
zogeheten colloquium doctum. Als je dat
haalt kun je meedoen aan de selectieprocedure
voor een studieplaats."
Houd er rekening mee dat dit examen moeilijk is.
En je moet dus 21 zijn..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
... en houd er rekening mee dat ook het colloquium doctum onder meer bestaat uit het toetsen van je kennis van wiskunde, scheikunde, natuurkunde en biologie op VWO-niveau. Als je dus niet goed bent in deze vakken, moet je misschien heroverwegen of geneeskunde wel voor jou is. VS: ik weet niet precies waarom je nog niet wilt werken, maar hoe dan ook zul je een inkomen nodig hebben. En als je je wilt specialiseren vanuit je verpleegkunde-opleiding, is werkervaring als allround-verpleegkundige zeer waardevol. Mocht je besluiten dat geneeskunde niet aansluit bij je talenten vanwege de exacte vakken maar wil je wel graag verder studeren, dan kun je binnen de verpleegkunde allerlei specialisaties volgen. Het dichtste bij geneeskunde studeren komt dan de opleiding tot nurse practitioner of physician assistent, misschien kun je daar eens op gorgelen? In beide gevallen voer je taken en handelingen uit die normaal gesproken alleen door artsen gedaan worden, zo kun je afhankelijk van je verdere specialisatie en werkervaring aan de slag op de SEH waar je de eerste opvang doet van niet-specialistische hulp, bij een huisartsenpraktijk of draai je zelfstandig polispreekuren voor een bepaalde categorie patiënten binnen het ziekenhuis. Je zult dan onder meer zelfstandig lichamelijk onderzoek doen, beoordeelt een veelvoud aan klachten, en voert handelingen uit zoals het hechten van wonden, behandelen van ongecompliceerde breuken en het voorschrijven van medicijnen. Dat kan interessant zijn voor een verpleegkundige die graag 'hogerop' wil en meer autonoom wil kunnen werken. Maar er zijn natuurlijk ook allerlei verpleegkundige specialisaties of paramedische opleidingen waarmee je dat in meer of mindere mate kunt bereiken. Maar werkervaring als verpleegkundige komt je eigenlijk altijd wel van pas en is voor het volgen van specialisatie-opleidingen binnen de verpleegkunde veelal ook een vereiste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de aanvulling :)