Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is mijn knobbeltje onder de huid gevaarlijk?

ik heb een knobbeltje onder mijn huid bij mijn vagina dicht bij mijn lies er zit een blauwig puntje op en voor de rest zie je niets en het zakte eerst weg maar het is nu weer terug ik maak me erg zorgen is het een ondstoken haarzakje ofzo of moet ik me zorgen maken? het voelt echt als een knobbeltje weet iemand wat het is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
935

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Natuurlijk zou je voor een zekere diagnose naar je huisarts toe moeten.
Op je beschrijving denk ik het meest aan een atheroomcyste, oftewel een talgkliercyste. Hierbij is het afvoergangetje van een talgklier verstoot geraakt waardoor de talgklier zichzelf 'oppompt' met talg. De klier is dan te voelen als een glad bolletje onder de huid. Het afvoergangetje kan zichtbaar worden als een blauw grijzig puntje. Het kan op zich geen kwaad, maar er is een kans dat het gaat ontsteken. Daarom worden ze wel eens verwijderd. Een ontstoken atheroomcyste vormt een abces en moet wel verwijderd worden.
Een andere optie is een onstoken haarzakje, een folliculitis. Het is pijnlijker dan een atheroomcyste, het afvoergangetje ontbreekt en het bultje is niet rond maar meer langwerpig.
Ook zou het een bartholinitis kunnen zijn; dit is een ontsteking van een klier van bartholin. Dit is zeer pijnlijk en behoeft medische aandacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding