Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat wanneer je 1 dag alleen maar magere yoghurt eet dat je darmen schoon worden?

Laatst sprak ik met iemand die zijn darmen af en toe een spoeling laat geven. Alles wordt zo lekker schoon.
Nu vertelde iemand anders mij dat hij soms een hele dag alleen maar magere yoghurt drinkt en dan zijn darmen ook helemaal schoon worden! Klopt dit en zal dit voor iedereen gelden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Door een goede vastenkuur te doen (sapvasten of anderszins) is mij gebeleken dat de darmen gemiddeld na een dag of 6, 7 pas echt leeg lijken te zijn... echt waar... zelfs op de 6e dag van het vasten kan er nog troep uit de darmen af worden gevoerd... en an ben ik nog niet eens een echte (rood)-vleeseter, daar zou het nog wel eens veel langer kunnen duren eer dat de darmen schoon zijn...

... een dagje alleen yoghurt eten lijkt me niet slecht voor je darmengestel... maar dan zou ik wel gaan voor biologische yoghurt met bifidobacteriën...
(volgens wiki: Sommige stammen van bifidobacteriën begunstigen de darmomgeving door de microflora te verbeteren, constipatie te verhinderen, en daardoor de eigenschappen van feces positief te beïnvloeden . Ze produceren zowel azijnzuur als melkzuur, typisch in een 3:2 verhouding. Een ander belangrijk effect van bifidobacteriën is dat sommige soorten het immuunsysteem stimuleren. Ze zijn onder andere in staat om specifieke en niet-specifieke antilichamen te produceren. en hebben een niet-specifieke resistentie tegen bepaalde toxines)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met 1 dag magere yoghurt worden je darmen wel geleegd

Toegevoegd na 2 minuten:
Yoghurt en andere gefermenteerde melkproducten hebben tal van interessante eigenschappen op het gebied van de voedingswaarde. Omdat ze ontstaan door de zure gisting van de melk onder de inwerking van melkbacteriën, bevatten ze levende bacteriën die het evenwicht van de darmflora herstellen of verbeteren.

Hun werking is bijzonder belangrijk voor mensen die antibiotica innemen omdat die de darmflora vernietigen. Daarnaast maakt hun zuurgraad ze gemakkelijker verteerbaar dan de melk en wordt de opname van het calcium door de darm erdoor vergemakkelijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar. Aangekoekte mucuslagen in de darmen krijg je met een dag yoghurt eten niet weg. Daar moet je minstens een week een sapkuur voor volgen.

Maar yoghurt zorgt wel voor een betere darmflora en dat zorgt weer voor betere spijsvertering. Af en toe een hele dag yoghurt eten is best oke. Beter dan een streng dieet volgen en jezelf uithongeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zou best eens zo kunnen zijn.
we krijgen op het vogelasiel wel eens duiven binnen waarbij de inhoud van de krop is gaan gisten, de hele bacteriecultuur is dan verstoord.
we knijpen de krop dan leeg, en geven de duif alleen yoghurt voor een of twee dagen, en daar knappen ze geweldig van op.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Nee... Dat is niet zo... Zelfs al eet je een dag niets dan nog niet zijn je darmen schoon...

Er blijft altijd wat zitten... Ik ben aan het vasten (is ook wel een beetje de tijd van het jaar, de vastenperiode) en als ik stop met vasten moet ik binnen een ½ uur na de eerste maaltijd alweer...

Dus het is niet zo...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een dag kan niet je hele darminhoud het lichaam hebben verlaten. Dat duurt veel langer. Waarom wil je je darmen eigenlijk schoonmaken? Als je de voorjaarskriebels krijgt, kun je dan niet beter met het huis beginnen? Darmen horen vies te zijn, vol poep en zo. Nu weet ik wel dat er verhalen zijn over champignons die jaren in je darmen zouden blijven zitten. Doel je daarop?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ik moet nogal eens voor een darm onderzoek naar het ziekenhuis, en daar weten ze wat SCHOON is als het op de darm aankomt.

Ik krijg vier liter van behoorlijk agressief spul, en reken maar dat je darmen daar schoon van worden. Ik heb eens meegekeken op de monitor, en al worden je darmen super roze schoon, dan nog zitten er toch hoekjes die helemaal niet schoon zijn, en dat komt ook omdat je darmen niet glad zijn, maar in plooien liggen.

Echt schoon is dus heel erg moeilijk. Zelfs voor het ziekenhuis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding