Is een allergie een welvaartsziekte?

Komen allergiën ook in Afrika voor? En hadden we vroeger minder last van allergiën?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +!
Ik ben erg benieuwd, ik ben allergisch voor veel dingen, terwijl het niet voorkomt in mijn familie, maar wel opgevoed ben door een moeder met bijna smetvrees. En ik leef zelf volgens de 'studentenstijl' wat hygiene betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, je kunt het niet genezen en preventief is er volgens mij ook niets aan te doen, helaas.

Het beste antwoord

Allergie blijft bestaan en wordt 'doorgegeven' door het wegvallen van natuurlijke selectie op zwakke longen.

Er is een rechtevenredig verband tussen astmatische aandoeningen en allergieen.

Kinderen die een astmatische aandoening hadden, gingen 'vroeger' (in de tijden voor de peniciline) meestal vóór hun eerste verjaardag dood aan een longontsteking. Tadaa. Veel minder mensen met allergie vroeger. In afrika gaan kinderen met zwakke longen ook 'gewoon' dood.

Hoe simpel kan statistiek zijn.

Dus: welvaartziekte ja, maar dan op een hele andere manier dan alle 'terug naar de natuur'-goeroes denken.

Ik ben zelf trouwens astmatisch en allergiepatient en vanaf mijn jonge jeugd zeer veel in aanraking geweest met allergenen (want opgegroeid op een boerderij). Ik heb nooit het idee gehad dat ik daar minder allergisch van ben geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Allergienen heb je in verschillende vromen
Het is geen welvaart ziekte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt, dat is het... Vroeger was men te arm voor een allergie...

In Afrika komt het veel minder voor, ja want die zijn armer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is weer heerlijk fout, Xinix!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wel grappig... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger en in afrika ga je gewoon dood, dus eigenlijk heb je wel gelijk.
Nee joh, dat is bullshit,
Ik heb constitutioneel eczeem, dat komt echt niet door welvaart hoor!!

Toegevoegd na 27 seconden:
En in afrika hebben ze et ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allergie voor melksuiker (lactose intolerantie) komt in Afrika heel veel voor.
Sommige allergieën lijken te zijn gerelateerd aan een hogere welvaart, bv door veranderingen in het mlieu, andere stoffen in de voeding, "betere" hygiene etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, dat wou ik ook zeggen, nu hoef ik het niet meer te doen.
Niet alle allergièn, maar sommige wel, en dan voornamelijk voedsel alergièn, omdat we steeds meer rommel in ons eten zijn gaan stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een intolerantie is geen allergie. Het lijkt er wel op, maar het zijn toch 2 verschillende dingen. Een allergie heeft invloed op het immuunsysteem, kan dodelijk zijn, kan veroorzaakt worden door een miniminihoeveelheid van een bepaalde stof, heeft klachten die hetzelfde blijven. Bij een intolerantie is dat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Fynnya!
Het is inderdaad een welvaartsziekte.

Vroeger speelden kinderen in de zandbak waar s`nachts de katten in hadden gepiest en gepoept.
Tegenwoordig spelen de kinderen computerspelletjes.

Vroeger werden de handen een paar keer per dag gewassen. Tegenwoordig dertig keer op een dag.

Ga eens op vakantie naar het buitenland. Daar wordt het voedsel even iets anders bereid dan in eigenland, en zie, veel mensen hebben geen weerstand. Die hebben de eerste dagen last van maag en darmen.

Men is tegenwoordig tè hygiënisch bezig. Er zijn onnoemelijk veel regeltjes in onder meer horeca om alles maar zo hygiënisch mogelijk te doen. Gevolg is, dat als je een keer naar een restaurantje gaat waar een foutje is gemaakt met betrekking tot de regels, je daarna ziek thuiskomt.

Veel doktoren schrijven voor elk probleempje met de gezondheid al pillen voor.
Maar wellicht zou het veel beter zijn om het even goed uit te zieken. Dan heb je daarna wat weerstand tegen die ziekte opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uitzieken gaat voor allergiën niet op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij verwar je virussen en bacterieen met allergische reacties. Maar toch geloof ik dat je gelijk hebt: het is wel degelijk een kwestie van gewenning: Aanraking met vreemde stoffen, genetisch wijziging, snellere herkenning en diagnostisering, meer commerciele druk om medicijnen voor te schrijven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke min.
Dit slaat nergens op. Je kan een allergie niet "uitzieken".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij krijg je een plus.
Er is wel degelijk een hygiene hypothese.
Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van vroeger, en ik ben ook harstikke allergisch. Net zoals mijn ooms en tantes die nu 75 zijn, dus nog 'vroegerder'.
Een allergie kun je over de hele wereld terug vinden en heeft niks met welvaart te maken. Het kan wel zo zijn dat er tegewoordig meer aandacht aan besteed wordt dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

allergiën kunnen voortkomen uit voedsel, er zit enorm veel troep in het voedsel wat men tot zich neemt.
Lees voor de grap de verpakking maar eens wat er allemaal in het eten zit ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja in Afrika komen ook allergiën voor, vroeger waren er minder allergiën want de lucht was zuiverder voor de industriele revolutie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een allergie is geen welvaartsziekte
wel heeft de welvaart er invloed op (leefomstandigheden, medicatie, andere eet-, conserveer- en bewaargewoonten)
dat verklaart wel dat er vroeger minder allergieën voorkwamen.

in Afrika en andere delen van de wereld komen ook allergieën voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een allergie is geen welvaartsziekte.
Tegenwoordig lijken veel meer mensen allergisch, maar mensen met een echte - IgM gerelateerde - allergie zijn er nog steeds niet veel.
Mensen noemen zichzelf al snel "allergisch" bijv. allergie voor katten (als je een keer niest bij een kat of rode ogen krijgt), allergie voor banaan als je een keer buikpijn krijgt van een banaan, of zelfs allergie voor de buurman.
Een intollerantie is niet hetzelfde als een allergie.
Allergieën komen overal voor, ook in Afrika.

Tevens is de vaak genoemde "hygiëne hypothese" tot op heden een hypothese ("= stelling die nog niet bewezen is") gebleven.
Vaak zijn mensen die allergieën hebben daar al vatbaar voor vanaf de geboorte. Vaak komt in die familie andere immuunkwalen voor, zoals auto-immuunziektes of andere allergieën. Die vatbaarheid wordt dan uitgelokt door in een gevoelige periode in aanraking te komen met een sterk allergeen, zoals pinda-eiwit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een min voor jou, want allergie is toch echt een welvaartsziekte. Of denk jij het beter te weten dan de Artsen van het Utrechts Medisch Centrum, en vele andere artsen. Zoek op Google naar allergie en welvaartsziekte en je vindt direct tientallen pagina`s waar op je kunt lezen dat wel degelijk met elkaar te maken heeft. Jammer voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hygiene hypothese is weliswaar niet bewezen, maar wel heel erg aanvaard.
Andere stromingen over de oorzaak zijn ook niet bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens ben ik in de familie de enige met een fikse allergie voor huisstofmijt en pollen. Dat blijft echt niet bij "een keer niezen en rode ogen"...........
Je zou kunnen stellen dat allergieen een welvaartsziekte is.

De meeste allergieen ontstaan uit 'overdaad'.

Ik durf zelfs te stellen dat de mensen die hooikoorts hebben (pollenallergie!) teveel tarwe eten!

Dus we eten wel 2 tot 4 maal tarwe-granen (de witte zijn nog het ergste) denk aan het dagelijks brood, we stoppen ons er vol mee, dan nog een koekje hier of daar, vervolgens aan de pasta..

Tarwe is ontwikkeld voor massaproductie het is geen oorspronkelijk product. Het is veel te verzadigd. Het is gewoonweg teveel voor ons systeem! Op het moment dat de pollen (de gluten van gras, bloemetjes e.d.) met alle goede bedoelingen hun huis verlaten gaat ons lichaam zich verzetten: HET IS TEVEEL! Het biedt weerstand, waardoor binnen het natuurlijk afweersysteem een overload ontstaat.
Minder -natuurlijke- weerstand = sneller ziek!

Nog zoiets: velen hebben netjes geleerd, bij elke maaltijd een groot glas (gezonde!) melk te drinken. Lactose wordt al vanaf ong. 3 jaar niet meer afgebroken door het menselijk lichaam (het is namelijk niet meer functioneel: je kunt al zelfstandig eten, je zuigt niet meer bij je mam).
Maar we eten ons helemaal vol met dat spul: gezonde yochurt, melkj hier en daar, Yakul (zonder t), nome het maar..... Ons lichaam trekt het niet meer om iets te moeten afbreken waar het de juiste enzymen niet meer voor in huis heeft. Hte lichaam gaat weerstand bieden: mensen krijgen darmklachten, ontstekingen rond de buikstreek, huidproblemen (rare bultjes en vetbolletjes onder de huid). (nee, moet je yakult nemen, dat zal wel werken), het is gewoon zielig dat je je lichaam zoveel ellende aandoet. het moet zo hard werken om jou staande te houden.

Ja, (sorry voor mijn relaas) als we terug zouden gaan naar de basic:veel

fruit,
groenten,
noten,
vlees/vis,
water

and that's it!,
dan zouden een hoop lichamelijke klachten en allergische reacties van het lichaam opgelost kunnen worden!

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens in Afrika zullen ook allergieen voorkomen. Het westen heerst daar toch ook!
Er wordt ook daar veel te eenzijdig voer gegeven en gegeten. Dus een overload van het een, terwijl er een tekort aan het andere is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus 1!. Toch heeft yoghurt ook wel pluspunten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben allergisch voor noten, nananananah!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan heb je in je ontwikkeling het een en ander te verduren gehad rond je peuterjaren!
(2-4 jaar)
Kun je met je wijsvinger achter je rug (elleboog naar boven gericht) je schouderblad raken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je het uitgeprobeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Allergie heeft gedeeltelijk met de welvaart te maken, want juist door de welvaart is de mens anders gaan leven, eten en drinken.
De lucht, ons drinkwater , ons grondwater en onze landbouwgrond zijn in kwaliteit achteruit gegaan.
In ons voedsel komen we steeds vaker mineralen (sporenelementen ) te kort.
Omdat de landbouwgronden uitgeput raken.
Veel voedsel mist bepaalde stoffen.
Kleur, geur en smaakstoffen , hebben vooral een negatieve invloed op kinderen .
In onze jachtige maatschappij, is er vaak geen tijd voor een gezond ontbijt, de basis om goed je dag door te komen.
Veel mensen krijgen te veel suikers binnen en koolzuurhoudende dranken.
Veel mensen eten te weinig fruit en groente, omdat ze het niet lekker vinden.
Veel kinderen komen veel te weinig buiten.

Al deze dingen hebben direct en indirect met onze welvaart te maken en hebben grote invloed op onze gezondheid.
Een van de eerste signalen van ons lichaam, is het krijgen van allergieën, in sommige delen van het land (randstad) zijn wel 75 % van de kinderen allergie's.
Ergens moet de oorzaak liggen in vervuilende leefomstandigheden.
Allergie is een optelsommetje van veel factoren bij elkaar en zo maar niet op te lossen.
We geven onze verkeerde leefgewoonte zomaar niet op, laat staan onze kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zichzelf is een allergie geen welvaartsziekte.
Maar de toename van allergien?

Er zijn stromingen die zeggen dat de allergieen toegenomen zijn door ongezonder eten, minder natuurijk eten en meer luchtvervuiling etc.

Er zijn ook stromingen die zeggen dat allergieen toegenomen zijn door een overdreven aandacht voor hygiene, minder contact met bacteriën en virussen en toegenomen hygiëne. De hygiene hypothese. Zie de link.

Met name zou dat de gestegen incidentie van luchtwegaandoeningen zoals astma (veroorzaakt door allergie) verklaren. Onze smetvrees zou wel eens tot gevolg kunnen hebben dat ons immuunsysteem zich met verkeerde zaken gaat bezighouden. met allergieën, astma en reuma als gevolg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een land waar de hygiene zo hoog is als in Nederland, heeft het afweermechanisme zo weinig te doen dat hij "voor zichzelf"kan gaan beginnen.
Uitsluitend in DAT GEVAL kun je van een welvaartziekte spreken.
Bij veel auto-imuumziekten speelt dat echter geen rol en is de term "welvaartziekte " beledigend en zeer opgepast. Er wordt daarmee immers geimpliceerd dat er een "eigenschuldfactor " aanwezig is, wat beslist onwaar is.
Mensen die met dergelijke ziekten te kampen hebben en 'soms stijf staan van oa. prednison en andere zware medicatie met al zijn bijwerkingen verdienen begrip en consideratie ipv, een ongenuanceerd cliche'
Te denken valt aan mensen mes reuma, ALS en SLE etc.
alsmede constitutioneel exceem en daardoor een vaak flink beschadigde huid, veel jeuk en flinke luchtwegproblemen.
astma en/of COPD welke laatste je heus niet alleen door roken op kunt lopen.
Pas dus op met oordelen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt gedeeltelijk...

Hooikoorts of pollenallergie en allergie voor wol, haren, of veren komt al heel lang voor, maar ... er komen steeds meer allergieën bij...

Er zijn een paar factoren die daarbij een rol spelen:

We hebben steeds schonere huizen, en daardoor schijnen we als kind al minder antistoffen op te bouwen tegen een allergie

We gebruiken nu al geruime tijd steeds meer chemische substanties zoals zeep, shampoo, conditioner, cosmetica, haarverf, wasverzachter, synthetische stoffen etc. En wat dacht je van alle kunstmatige geur kleur en smaakstoffen, en conserveermiddelen.

Bovendien wonen we met steeds meer huisdieren in centraal verwarmde goed geïsoleerde droge huizen, paradijzen voor de huisstofmijt is gebleken
dus ook daarvoor zie je steeds meer allergie.

En omdat je allergieën opbouwt, komt nu aan het licht dat lang niet iedereen daar goed tegen kan. Er komen dus inderdaad steeds meer allergische mensen.

Om een allergie op te bouwen, moet je veel in aanraking komen met een allergeen (stof waar je niet tegen kunt).

In Afrika zal dat minder snel gebeuren, omdat de mensen vrij veel buiten zijn, en het land veel ruimer en kaler is.
bovendien zijn de mensen arm, dus chemische stoffen als haarverf, cosmetica, wasverzachter, parfums etc.
zullen daar veel minder problemen geven... ook toevoegingen aan het voedsel zullen er minder zijn.
Maar overal ter wereld zullen je wel allergische mensen kunnen vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens naar een bioresonantie therapeut
Misschien is het nuttig voor je
Succes.