Is het waar dat je alleen voor een second opinion naar een UMC mag?

Deze vraag komt voort uit mijn vorige vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/huisarts-verwijskaart-kno-amersfoort-perse.505939

Ik heb het UMCU gebeld, en de dame aan de telefoon (van de KNO polikliniek) zei dat ik aan mijn dokter een nieuwe verwijskaart moet vragen.

Dit heb ik aan mijn dokter gevraagd, maar ik heb de dokter niet zelf gesproken, het is allemaal via de assistente gegaan.

De dokter heeft tegen de assistente gezegd dat ik geen verwijskaart voor het UMCU kan krijgen omdat ik daar alleen heen mag voor een second opinion. En dat ik dus eerst naar de KNO in het Meander moet.

Ik heb het idee dat er keihard tegen mij word gelogen.
Klopt die gedachte van mij?

9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Mijn huisarts vraagt altijd welk ziekenhuis ik naar toe wil. Dan noemt hij er een paar uit de omgeving en ik zeg waarheen ik het liefst ga. Ik bepaal het dus.

Het beste antwoord

Nee, dat klopt niet. Ik ben direct naar het UMC gegaan, toen ik klachten aan mijn ogen kreeg. Gewoon een verwijskaart van de huisarts gekregen en daar naar toe gegaan. Ook mijn vader die in een andere plaats woont, kon daar zonder problemen voor zijn oren terecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Zie je, dat gevoel had ik dus al.
Ik heb de dokter altijd al een zak gevonden, ik kom liever niet bij hem.
Ik mag die vent niet!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer dan een andere huisarts te zoeken. Uiteindelijk is dat mij ook gelukt. In eerste instantie lukte dat niet, omdat geen enkele andere arts me wilde, toen ze hoorden dat ik bij deze ingeschreven stond.
Toen er een nieuwe huisarts kwam, heb ik het weer geprobeerd, dit keer met succes. Ik ben blij met deze overstap, ondanks dat het nu niet meer op loopafstand is. Hij luistert en stuurt je door op het moment dat hij dat nodig acht. Met verwijskaart van je huisarts kun je zo bij het UMC Utrecht terecht.
Succes!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik ga zo eerst mijn zorgverzekering bellen. Eens zien wat zij voor mij kunnen betekenen. Overstappen naar een andere HA doe ik met een maand of 2 wanneer ik ga verhuizen, is nu de moeite niet meer en de andere artsen van de praktijk zitten vol. Meestal als ik al naar de dokter ga, ga ik op donderdag omdat zijn vervanger er dan zit. Maar zij mocht de verwijskaart niet aanpassen helaas. Dat vind hij niet goed. Ik vraag me af of hij liegt omdat hij misschien prijsafspraken gemaakt heeft met het Meander.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou bijna denken van wel als hij zo vast houdt aan het Meander. Jij maakt zelf uit naar welk ziekenhuis je gaat en niet je huisarts.
Wel natuurlijk naar een ziekenhuis gaan die bij je zorgverzekeraar verzekerd is,maar ik denk dat alle ziekenhuizen dit zijn. Ik zou zeker contact opnemen met je zorgverzekering want dit is niet zoals het hoort. Misschien kun je zelf de naam veranderen op je verwijskaart?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
De verwijskaart die ik gekregen heb staat op de foto in mijn vorige vraag. Het is niet echt een verwijskaart. het is een correspondentie nummer naar een digitale verwijzing die naar het Meander is gestuurd. Het UMC heeft de gegevens uit de digitale verwijzing nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een vreemde situatie.
Als ik een verwijzing krijg dan moet ik zelf bellen voor een afspraak en daar is een correspondentienummer n.v.t.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja het is ook niet zoals ik gewend was. Maar de laatste verwijzing die ik gehad heb is zo'n 6 jaar geleden. Toen kreeg ik gewoon een briefje en kon ik zelf naar een specialist gaan wat voor mij het beste uit kwam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Direct prijsafspraken waarschijnlijk niet, dat komt weinig voor. Maar wat wel vaak voorkomt is:
-indirecte prijsafspraken: Ik stuur mijn patiënten naar jullie door; jullie bieden mij samenwerking, een golfreisje, gratis advies, seminar, enz.
-paternalisme: "Ik ben de huisarts en bepaal naar welke specialist jij gaat, want ik ben de baas" Eigenlijk zou je dit moeten melden bij de Inspectie Gezondheidzorg, want dit mag gewoon niet. Ze gaan in tegen het patiënten-recht met deze praktijken. Maar toch kun je het beter niet doen, helaas. Het is beter om je huisarts nu nog even 'te vriend' te houden, want je wilt natuurlijk z.s.m. van je klachten af en daarvoor ben je nu nog even van hem afhankelijk. Beter nu nog even slijmen dus...
tinus1969
9 jaar geleden
Dit heeft niet zoveel te maken met prijsafspraken etc, maar met het feit dat UMCs overvoerd worden door mensen die denken dat alleen daar goede artsen zitten. De UMCs _willen_ dus alleen gewone patiënten uit hun eigen stad (hier dus Utrecht), en verder alleen bijzondere patiënten. Jij bent blijkbaar niet bijzonder genoeg om naar het UMC te gaan.
Deze discussie kun je dus het snelste winnen, als je een heldere medische reden hebt waarom het Meander voor jou ongeschikt is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Die vlieger gaat niet op. Het UMC heeft namelijk al gezegd dat ik gewoon naar hen toe mag ook zonder een verwijskaart. Maar die heb ik wel nodig voor de verzekering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat raar allemaal ,en dat voor nederland! Dacht dat het daar allemaal zo goed geregeld was?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben naar het ziekenhuis gegaan met een geschreven verwijsbrief, maar dat is al jaren geleden, ik ben er nu vaste klant (al krijg ik nog steeds geen korting :), wat voor verwijzing mijn vader had weet ik niet. Ik weet wel dat ze werken met streepjescodes, op de afsprakenkaarten.