Zijn loopstoeltjes gevaarlijk voor babies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom denk je dat? Het lijkt me van niet...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@LimaWhiskey: Toch zijn ze gevaarlijk en vooral heel slecht voor je kind. Ze remmen de ontwikkeling en zijn slecht voor de gewrichten van het kind. Dat iets ooit op de markt geweest is, wil niet zeggen dat het dus goed is...Men heeft even gedacht dat het goed was, maar is daar al snel op terug gekomen toen het veelvuldig werd gebruikt. Dus we zouden ook aan jou kunnen vragen: Waarom lijkt het jou van niet? Want de vraagsteller heeft in elk geval alle reden om te denken dat loopstoeltjes niet goed zijn voor babies. @Plurkje: Gebruik ze alsjeblieft niet! Zie antwoord van Fremar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, ik dacht dat ze al tientallen jaren op de markt waren en dat nog steeds waren. Ook ging ik er vanuit dat het werd gebruikt om kinderen die bijna konden lopen erin te zetten voor een redelijk korte tijd (ik ken ze vooral als bewegende kinderstoel: kind kan het koekje even opeten terwijl de tafel meebeweegt). Maar jouw reacties en het antwoord van Fremar verklaren veel... Valt het erg op dat ik geen kinderen heb? ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, geeft niks hoor @LimaWhiskey ;-)
Maar tien jaar geleden waren ze idd ook wel op de markt (iets andere vorm), maar tien jaar geleden was er een hele hoop op de markt wat nu niet meer mag ;-) Als je de huidige regels hoort vraag je je wel eens af hoe wij ooit groot zijn geworden, als we zo veel gevaar liepen, haha :P Maar het verander ook voortdurend. Werd je twintig jaar geleden gezegd dat je een kind vooral juist WEL op de buik moest laten slapen, nu is dat juist weer uit den boze... Maar loopstoeltjes zijn echt not done, tegenwoordig ;-)

Antwoorden (1)

Loopstoeltjes (‘baby walker’) zijn, ondanks verhoogde veiligheidsnormen, af te raden voor baby’s, zeggen de Europese consumentenveiligheidsorganisaties ANEC en ECSA. Ook Kind & Gezin raadt het gebruik van loopstoeltjes af. Een loopstoel is een wandelhulp die baby’s in staat stelt om zich rechtopstaand voort te bewegen, ook al kunnen ze nog niet stappen. Vaak gaat het om een constructie op wieltjes met in het midden een soort hangende stoel waarin de baby wordt vastgemaakt.

Jonge baby’s zijn in een loopstoeltje veel beweeglijker en wendbaarder dan wanneer zij kruipen. Ze lopen daardoor een abnormaal hoog risico op ernstige valpartijen, brandwonden en vergiftiging. In 90% van de gevallen gaat het om verwondingen aan het hoofd die kunnen leiden tot hersenbeschadiging. Loopstoeltjes zijn niet alleen onveilig, ze vertragen ook de ontwikkeling van je kind in plaats van ze te stimuleren. Een baby die nog niet zelf kan lopen, neemt in een loopstoeltje een houding aan waar hij nog niet aan toe is. Spieren en gewrichten worden daarom niet goed gebruikt en gestimuleerd.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dikke plus. In de kinderopvang mogen we ze ook niet meer gebruiken. Ze zijn ook heel erg ongezond voor de heupen van het kind. Het was even mode die loopstoeltjes, zag je ze overal. Maar al snel kwam men er achter dat ze juist slécht zijn voor je kind ipv goed. NIET meer gebruiken dus!