Als je niet al te zwaar menstrueert, kun je soms best lang met één tampon doen. Je kunt een tampon namelijk het beste verwijderen als hij vol zit, omdat hij dan meegeeft.
Het is echter beter, want hygiënischer en vaak ook comfortabeler, om als je vrij licht menstrueert een tampon met een kleiner absorptievermogen te gebruiken en hem vaker te verwisselen. Ook tijdens een competitiedag zul je af en toe naar de WC kunnen.
Als jij weinig bloed verliest, kun je wel de hele dag met één grotere tampon doen, maar als jij last hebt van je tampon, lijkt me dat niet prettig. Zoals anderen zeggen: een tampon die goed zit, voel je niet. Als je hem eerst niet voelt en later wel, zat hij waarschijnlijk direct in het begin al niet diep genoeg en zakt hij daarom wat naar beneden. Een andere mogelijkheid is dat hij echt enorm naar beneden zakt omdat hij juist te klein is, maar dat is meer iets waar vrouwen last van hebben na bijvoorbeeld een bevalling. Bij een jong meisje is het probleem bijna altijd dat de tampon in het begin al niet diep genoeg zat. Veel meiden hebben de neiging een tampon bijna recht naar boven te duwen, terwijl je vagina schuin naar achteren loopt. Probeer eens een kleinere tampon, voel vantevoren even met een vinger hoe je vagina loopt, en kijk of je de tampon dan minder voelt zitten.
Het verwijderen hoort ook geen pijn te doen. Je schrijft dat je zo hard mogelijk aan het touwtje trekt, maar dat lijkt me geen goede strategie. De voor- en achterwand van je vagina liggen tegen elkaar aan tot je ze uit elkaar duwt, en als je een tampon inbrengt dan sluit je vagina zich als het ware weer achter die tampon. Zeker als je nog niet seksueel actief bent, kan daar ook nog een randje voor zitten of een stukje daarvan: het maagdenvlies, wat dus geen echt vlies is. Hoe dan ook moet je als beginnend tampongebruikster soms bij het verwijderen van een tampon met je vinger wat weefsel opzij houden voordat je de tampon kunt verwijderen. Als je dat niet doet en je trekt met kracht de tampon eruit, kan ik me voorstellen dat dat pijn doet. Ik zette altijd mijn vinger op de onderkant van de tampon voor ik aan het touwtje trok. Daarmee wist ik zeker dat er niets meer voor zat.
Je zegt dat je altijd één been omhoog doet bij het inbrengen en niet weet of het je lukt in een kleine WC. Sommige vrouwen zetten één voet op de pot bij het inbrengen, misschien kun je dat eens uitproberen. Doe dan wel even de bril omhoog alsjeblieft, ik wil er ook nog kunnen zitten ;-)