Kan je een tampon de hele dag dragen?

Morgen heb ik een competitie dat de hele dag duurt (8.00-17.00). nu ben ik ongesteld en vroeg ik me af of ik gewoon de hele dag 1 tampon kan dragen? (van OB normal) het doet namelijk erg zeer om hem er uit te halen. En ik vroeg me nog af, want als ik ga rennen en dan na een tijdje voel ik ineens de tampon zitten, is die dan verschoven? en kan die er dan uithalen? Ik ben er nogal onzeker over...
Hopelijk kan iemand me helpen!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
als het zeer doet met uithalen dan heb je een te grote tampon, dan is hij nog te droog
Rieneke1
9 jaar geleden
En als je 'm voelt zitten, zit de tampon niet diep genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gebruik tampons met applicator die voel de niet bij het inbrengen en als ie vol genoeg is. Glijdt ie er zo uit als je trekt. Dan heb je er geen last van
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt misschien beter , als het zeer doet, een kleinere maat nemen. Als het niet anders kan , kun je het doen, je moet het niet altijd doen. Je kunt ook een tampon en maandverband allebei gebruiken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Veel succes morgen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je, je tampon voelt zitten zit die, uit eigen ervaring, niet goed. Hij moet er dan zeg maar verder in. Als de tampon goed zit moet je hem als het goed is niet kunnen voelen. En je kan de tampon er altijd weer uithalen, ook een minuut later nadat je hem ingebracht hebt. Als ik jou was zou ik in de pauze, die zal je vast wel hebben, wel even je tampon verwisselen. Anders heb je kans dat zelfs het touwtje vies wordt en het gaat lekken in je onderbroek. Maar dat kun je tegenhouden door een maandverbandje in te doen. Aan jou de keus, ik zou voor het verwisselen gaan, hierbij is de kans namelijk veel kleiner op doorlekken door je onderbroek heen, want ja ook met een tampon kan dat gebeuren als die helemaal 'vol zit'. En als je gaat rennen verlies je ook meer bloed weet ik uit eigen ervaring. Het kan inderdaad pijn doen om je tampon eruit te halen, maar hoe vaker je het doet, hoe minder pijn het gaat doen. Ik hoop je hiermee gerust te hebben gesteld. Succes morgen! (Dit is een antwoord dat ik uit eigen ervaring weet. Ik ben geen gespecialiseerd iemand, maar wel iemand die ervaring heeft met tampons)
zondag
9 jaar geleden
Ook al heb je morgen een competitie die de hele dag duurt, toch zal je ook wel eens naar de wc moeten en dan doe je meteen een nieuwe tampon in want maar 1 tampon voor een hele dag lijkt me bij al die beweging wel wat erg weinig. Je moet plotseling lekken voorkomen. Fijne sportdag morgen en veel succes.

Het beste antwoord

Als je niet al te zwaar menstrueert, kun je soms best lang met één tampon doen. Je kunt een tampon namelijk het beste verwijderen als hij vol zit, omdat hij dan meegeeft.

Het is echter beter, want hygiënischer en vaak ook comfortabeler, om als je vrij licht menstrueert een tampon met een kleiner absorptievermogen te gebruiken en hem vaker te verwisselen. Ook tijdens een competitiedag zul je af en toe naar de WC kunnen.

Als jij weinig bloed verliest, kun je wel de hele dag met één grotere tampon doen, maar als jij last hebt van je tampon, lijkt me dat niet prettig. Zoals anderen zeggen: een tampon die goed zit, voel je niet. Als je hem eerst niet voelt en later wel, zat hij waarschijnlijk direct in het begin al niet diep genoeg en zakt hij daarom wat naar beneden. Een andere mogelijkheid is dat hij echt enorm naar beneden zakt omdat hij juist te klein is, maar dat is meer iets waar vrouwen last van hebben na bijvoorbeeld een bevalling. Bij een jong meisje is het probleem bijna altijd dat de tampon in het begin al niet diep genoeg zat. Veel meiden hebben de neiging een tampon bijna recht naar boven te duwen, terwijl je vagina schuin naar achteren loopt. Probeer eens een kleinere tampon, voel vantevoren even met een vinger hoe je vagina loopt, en kijk of je de tampon dan minder voelt zitten.

Het verwijderen hoort ook geen pijn te doen. Je schrijft dat je zo hard mogelijk aan het touwtje trekt, maar dat lijkt me geen goede strategie. De voor- en achterwand van je vagina liggen tegen elkaar aan tot je ze uit elkaar duwt, en als je een tampon inbrengt dan sluit je vagina zich als het ware weer achter die tampon. Zeker als je nog niet seksueel actief bent, kan daar ook nog een randje voor zitten of een stukje daarvan: het maagdenvlies, wat dus geen echt vlies is. Hoe dan ook moet je als beginnend tampongebruikster soms bij het verwijderen van een tampon met je vinger wat weefsel opzij houden voordat je de tampon kunt verwijderen. Als je dat niet doet en je trekt met kracht de tampon eruit, kan ik me voorstellen dat dat pijn doet. Ik zette altijd mijn vinger op de onderkant van de tampon voor ik aan het touwtje trok. Daarmee wist ik zeker dat er niets meer voor zat.

Je zegt dat je altijd één been omhoog doet bij het inbrengen en niet weet of het je lukt in een kleine WC. Sommige vrouwen zetten één voet op de pot bij het inbrengen, misschien kun je dat eens uitproberen. Doe dan wel even de bril omhoog alsjeblieft, ik wil er ook nog kunnen zitten ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel goed antwoord!

Andere antwoorden (4)

Nee, dat kan niet! Het kan zelfs heel gevaarlijk zijn.

"Toxic Shock Syndrome (TSS) of ook wel tamponziekte genoemd is een ernstige ziekte De officiële naam voor tamponziekte is Toxic Shock Syndrome (TSS). Het is een redelijk zeldzame maar zeer ernstige ziekte, die kan worden veroorzaakt door het te lang dragen van tampons (met een hoog absorptievermogen). Hoe meer vocht de tampon kan opnemen, hoe groter de kans op TSS. TSS ontstaat namelijk door een bacterie (Staphylococcus Aureus) die zijn broedplaats vindt en zich snel vermenigvuldigt in het opgehoopte vaginaal vocht dat wordt gevormd bij het te lang dragen van een tampon. De ziekte heeft zijn naam te danken aan het feit dat de verschijnselen soms leiden tot een shocktoestand. De ziekte kan leiden tot orgaanuitval, wat de doodsoorzaak is van deze ziekte. Gelukkig komt dit maar zelden voor omdat TSS goed te genezen is, mits je meteen een arts raadpleegt wanneer er TSS-symptomen optreden."

Je moet je tampon om de 4 uur vervangen. Iets langer dragen gaat meestal wel goed, zoals hier boven staat is de ziekte redelijk zeldzaam, maar het is erg belangrijk dat je je tampon vaak genoeg verwisselt!

Toegevoegd na 1 minuut:
En nog een bron, zodat je weet dat die site maar niet zomaar een verzinsel is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is echt onzin, als het maar om een dag gaat. Bangmakerij. min
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tamponziekte ontstaat pas als die tampon er een aantal dagen inzit. We hebben het hier over 9 uur.
Daar hief je echt niet bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, dat hoop ik dan. Ik ken iemand die het had. Ze zei toentertijd dat ze 'm was vergeten 's nachts uit te doen en had het daarna. Maar dan zal ze wel overdreven hebben denk ik?
Om hem 1 keer een hele dag te dragen kan volgens mij niet zoveel kwaad (ben geen expert, maar spreek uit eigen ervaring)
Als je last hebt van tampons (ikzelf namelijk wel) dan vind ik het fijn om ob tampons met inbrenghuls te gebruiken, ik zal een foto van de verpakking bijvoegen.
Als je een tampon met inbrenghuls gebruikt zit de tampon namelijk direct op de goede plek en doet het bij mij geen zeer meer!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige mensen zijn gevoeliger voor TSS dan anderen. Meestal kan het geen kwaad, maar het is erg onverstandig om te doen! Als de vragensteller gevoeliger is voor TSS dan jij kan ze ernstig ziek worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vandaar dat ik aangaf dat het bij uitzondering kan, ik heb er ook bij gezegd dat ik zeer zeker geen expert ben maar uit eigen ervaring spreek.
Ik heb gezegd dat ik dit zelf heb gedaan op een moment dat het niet anders kon!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de bijsluiter van OB staat aangegeven dat je bijvoorbeeld de tampon in de nacht voor een periode van 8uur in kan houden en je hem in de ochtend gewoon kan verschonen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het nadeel van tampons met inbrenghuls is naar mijn mening dat ze niet verkrijgbaar zijn in een kleinere maat dan normal. Voor VS maakt dat niet meer uit omdat ze die toch al gebruikt, dus kan het een goed advies zijn om het eens te proberen. Zelfs al zou ze niet standaard overgaan op tampons met inbrenghuls, dan kan het goed zijn om hiermee even een gevoel te krijgen van hoe diep de tampon behoort te zitten. Maar in z'n algemeenheid zou ik zeggen dat jonge meisjes die het inbrengen van tampons lastig vinden, beter voor de kleinste maat kunnen gaan dan voor de 'normal' tampons met inbrenghuls. Tenzij inmiddels mini ook met huls verkrijgbaar is, dan heb ik niks gezegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn reactie is ook gericht aan degene die deze vraag heeft gesteld en zoals ze aangaf al OB normal gebruikt, dus vandaar.
Ik heb het niet tegen meisjes over de hele wereld naar tegen degene die deze vraag stelde dus ik snap je reactie niet zo goed, maar dat zal aan mij liggen
Zoals ik al meerdere keren heb gezegd ben ik geen expert maar spreek uit eigen ervaring in de hoop iemand te kunnen helpen, niet meer en niet minder
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik geef toch ook geen kritiek? Ik geef gewoon informatie. Er is niets mis met je antwoord, ik zeg ook dat het een goed advies is. Ik geef alleen aan dat het in z'n algemeenheid een lastige overweging kan zijn als jonge meisjes problemen hebben met het inbrengen van tampons tussen het gebruik van normal tampons met inbrenghuls of mini tampons zonder. Ik vraag me ook af waarom de mini niet met inbrenghuls verkrijgbaar zijn, misschien omdat daar niet genoeg vraag naar is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee inderdaad daar heb je gelijk in, ik heb ook geen idee waarom dat er niet is, zou inderdaad handig zijn voor "beginners" en voor mijzelf ook op de lichtere dagen.
Ik ben er sinds gister ook achter dat ze de huidige ob met inbrenghuls "verbeterd" hebben en helaas is deze daardoor niet meer prettig in gebruik vind ik dus ik zal zelf op zoek moeten gaan naar een ander merk :(
Het antwoord is: JA , dat kan best!

Een ander punt is: als het zeer doet om hem er uit te halen, heb je niet de goede tampon.
Normaal gesproken, als je gaat rennen, dan ga je een tampon die goed zit,
niet voelen.
Tot slot: Er zit iets in je vagina, wat je er 's morgens in stopt en er 's avonds
weer uit haalt. Punt. Daar is niks mis mee.
Het kan minder prettig zijn, voelen.
Vergelijk het met een kauwgom in je mond: de hele dag met dezelfde kauwgom is niet prettig, maar als je er geen last van hebt is er ook niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Praktisch gezien kan het, maar het is a. Onhygiënisch, b. Je kan doorlekken door teveel vaginaal vocht of bloed welke de tampon na verloop van tijd niet meer op kan nemen, c. Mocht je dit vaker doen bestaat de kans op TSS (zoals hierboven eerder ook al genoemd).

Soms moet je een tampon meerdere keren opnieuw inbrengen voor hij daadwerkelijk goed zit. Vaak is het lastig op het moment je vagina droog is. Wat je kan doen is door middel van kraanwater het bevochtigen en vervolgens de tampon inbrengen. Als hij juist zit heb je erg geen last van. Op het moment dat hij volgezogen is met bloed/vocht voel je hem vaak weer zitten, wat een onprettig gevoel geeft.