Wat als er brand is in het ziekenhuis en de lift niet gebruikt mag worden?

Als er brand is mag een lift normaal gesproken niet gebruikt worden maar patiënten die niet uit hun bed mogen hoe moeten die naar buiten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Antoni
9 jaar geleden
Misschien heb je iets aan de antwoorden bij deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/brand-verzorgings-verpleeghuis-mensen-rolstoelafhankelijk.502739 "Als er brand is in een verzorgings of verpleeghuis, en mensen zijn rolstoelafhankelijk. Hoe krijg je ze dan naar de begane grond?"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! dat is inderdaad het antwoord op mijn vraag.
Antoni
9 jaar geleden
Die vraag is (ook) nog niet gesloten, dus misschien komen er nog meer antwoorden op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal het in de gaten houden en deze vraag sluiten wanneer mogelijk (duurt 45 minuten)
ItisILeClerc
9 jaar geleden
de meeste patienten blijven niet in bed omdat ze er niet uit mogen
Antoni
9 jaar geleden
traser, van mij hoef je je vraag niet zo snel mogelijk te sluiten, hoor.
Ivana
9 jaar geleden
Volgens mij kunnen ze in een groot ziekenhuis ook secties afsluiten met brandwerende deuren. Dan hoeven de patiënten alleen horizontaal verplaatst te worden en wordt de sectie waar de brand heerst ontruimd. Dat levert tijd op bij verdere ontwikkeling van de brandhaard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan de ziekenhuizen daar plannen voor hebben.
Er zijn redelijk wat patiënten die eigenlijk niet eens op een brancard vervoerd kunnen worden. Zo'n evacuatiestoel is geen optie voor een IC patiënt en er zijn meer groepen patiënten waar dat ook niet wenselijk voor is. Ik kan me ook voorstellen dat bepaalde (goederen) liften het wel blijven doen, met o.a. een eigen stroomvoorziening. Het liefst natuurlijk in een gedeelte van het gebouw dat veilig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de antwoorden! Sorry voor mijn late reactie ik had namelijk geen tijd om even te reageren.

Het beste antwoord

Bij verpleeghuizen is soms een soort stoel aanwezig waarmee je mensen van de trap af kan helpen maar in de meeste verpleeghizen is het de regel dat clienten gewoon met matras en al van de trap worden gesleept. Dat lijkt misschien raar maar is verbazingwekkend goed te doen. Ik heb weleens een oefening hiervan meegemaakt.
Ik kan me voorstellen dat ziekenhuizen dat ook zo doen.
Doordat dit soort gebouwen meestal gecompartimenteerd zijn dus branddeuren hebben die debrand een half uurtje binnen een beperkt gedeelte houden, heb je daar dan ook voldoende tijd voor. Vaak is het regel dat eerst een beperkt gedeelte van het gebouw ontruimd wordt, eventueel wordt dat later uitgebreid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

brancards die makkelijk de trap afkunnen
eventueel via brancards langs noodtrap/ helling of hoogwerker inzetten
anneliez
9 jaar geleden
Vaak wordt er in dergelijke gebouwen een zogenaamde brandweerlift voorgeschreven, waarmee de brandweer het gebouw kan betreden. Ik kan me voor een ziekenhuis o.g. voorstellen dat er een dergelijke lift aanwezig is voor het evacueren van de patienten.