Wat als er brand is in het ziekenhuis en de lift niet gebruikt mag worden?

Als er brand is mag een lift normaal gesproken niet gebruikt worden maar patiënten die niet uit hun bed mogen hoe moeten die naar buiten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij verpleeghuizen is soms een soort stoel aanwezig waarmee je mensen van de trap af kan helpen maar in de meeste verpleeghizen is het de regel dat clienten gewoon met matras en al van de trap worden gesleept. Dat lijkt misschien raar maar is verbazingwekkend goed te doen. Ik heb weleens een oefening hiervan meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat ziekenhuizen dat ook zo doen. Doordat dit soort gebouwen meestal gecompartimenteerd zijn dus branddeuren hebben die debrand een half uurtje binnen een beperkt gedeelte houden, heb je daar dan ook voldoende tijd voor. Vaak is het regel dat eerst een beperkt gedeelte van het gebouw ontruimd wordt, eventueel wordt dat later uitgebreid.

brancards die makkelijk de trap afkunnen eventueel via brancards langs noodtrap/ helling of hoogwerker inzetten

Vaak wordt er in dergelijke gebouwen een zogenaamde brandweerlift voorgeschreven, waarmee de brandweer het gebouw kan betreden. Ik kan me voor een ziekenhuis o.g. voorstellen dat er een dergelijke lift aanwezig is voor het evacueren van de patienten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100