Rose is de lichte variant van paarsrood. Je kunt het je voorstellen als twee delen rode verf en 1 deel blauwe verf, met vervolgens heel veel wit om het licht te maken (maar misschien zegt dat je niets, als je een beetje kleurenblind bent :-( )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, zo kan je het stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja daar komt het wel op neer
Als je in verf termen denk is het rood met wit erdoor gemengd.
14 jaar geleden
Roze is een wat 'lievere' kleur dan lichtrood : denk aan wollige baby-kleertjes, de binnenkant van de oren van lammetjes, frambozenijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet toch ook wat lichtrood is?
Roze komt wel in de buurt van lichtrood, maar is toch weer net even anders.

Wat je kunt gebruiken als een truc is kijken naar de waarde van en kleur in html. (Zoek op 'hexidecimaal' en de kleur die je zoekt).

Bijvoorbeeld:
Neon Pink rgb=#FF6EC7

Dit valt uit een in 3 kleuren (rgb = rood groen blauw), FF - 6E - C7.

Dit zijn nummers van kleuren in het hexidecimale tel systeem. Met de rekenmachine van windows kun je uitrekenen wat dit als normale getallen zijn. In dit geval:

Het maximale getal wat een kleur kan hebben is FF/256. Helemaal wit is dan FF-FF-FF en helemaal zwart 00-00-00.

Dus bestaat roze (echt fel roze) uit zoveel rood als erin past, een beetje groen en vrij veel blauw. En omdat de getallen vrij hoog zijn is het een relatief lichte kleur.

FF-00-00 is fel rood,
99-00-00 is vrij donker rood
11-00-00 is echt heel donker rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee soorten roze: Er is de variant lichtrood, als je met bv verf rood met paars mixt. Maar er is ook de paars-roze variant, dat is eigenlijk lichtpaars.
Je kan er ook een derde bij verzinnen/maken door die twee soorten roze door elkaar te doen, zodat je een mix krijgt van rood- en paarsroze.