Waarom heeft het ene persoon jaren last van depersonalisatie en het andere persoon maar maanden of weken ?

Ik heb er zelf last van en de eerste keer was het na 6 maanden helemaal weg. Maar ken ook mensen die er al 40 jaar in zitten .
Is daar een verklaring voor ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
IK heb door ook een tijdje last van gehad denk ik. Dat is nu al 7 jaar geleden. Het kwam enkel voor als ik alleen was. IK had toen een heel akelig gevoel en alles dat normaal was leek toen heel vreemd als in een droom alsof ik plots ook veel bewuster van mijzelf was, wat mij heel angstig maakte. Hoe heb jij dit ervaren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies zoals jij! Echt alsof je het over mij hebt alleen ik heb het dan nu ook al ik nier meer alleen ben.
Maar ik weet dat ik er weer uit kan komen. Ik kan alleen niet tegen waarom het bij de ene zolang duurt en d ander heel kort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt er waarschijnlijk vanaf wat de oorzaak is. Ik denk niet dat er echt iemand is die precies weet hoe dit in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ging het van zelf weg bij jou ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja het is uiteindelijk overgegaan. het is nu zeven jaar geleden. ik weet niet precies meer hoelang het heeft geduurd.Het was in de periode dat ik naar een psycholoog moest omdat ik nogal verlegen ben. ik vond dit nogal vreemd en heb toen veel over mezelf nagedacht over wie ik eigenlijk ben en waarom ik angstig ben en toen is het begonnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij mij was het acute personalisatie. Ik had er niet voortdurend last van. jij wel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja was bij mij eerst ook acuut omdat ik over dingen nadacht maar nu heb ik er 24/7 last van omdat ik er zo bang voor werd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik denk dat het weggaat als je gewoon verder gaat met je leven en er geen aandacht meer aan geeft maar met andere (leuke) dingen bezig bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat bij mij het weg was nadat ik een keer snachts allemaal enge beelden en woorden door mijn hoofd kreeg alsof ik bewust een nachtmerrie had en ik kon het niet stoppen toen dacht ik echt dat ik gek werd. herken jij dit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja heb ik wel een keer heel lichtjes gehad toen dacht ik ook oké nu beland ik in een psychose .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik denk niet dat het een.psychose was aangezien ik niet echt iets zag het waren eerder gedachten die ik niet kon stoppen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee was het ook niet maar dat dacht ik toen wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat was het dan wel volgens jou? Ik vond dat echt verschrikkelijk het bleef maar duren!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee haha

Antwoorden (2)

Depersonalisatie en derealisatie komen meestal samen voor en het is niet altijd duidelijk te zeggen waar een ervaring bij ingedeeld moet worden.
"Normale" mensen kunnen depersonalisatie/derealisatie ervaren tengevolge van ernstige vermoeidheid; slaaptekort; extreme spanning of stress; angst; meditatie. Lichamelijke ziekten, alcohol en drugs (bijvoorbeeld cannabis, ecstasy en lsd) veroorzaken ook vaak gevoelens van depersonalisatie/derealisatie.
DP en DR komen echter vaker voor als symptoom bij bijna alle psychiatrische stoornissen, zoals bijvoorbeeld depressie en angststoornissen. Na angst- en stemmingsklachten is het zelfs het derde meest voorkomende symptoom. Ook bij een aantal neurologische condities, zoals migraine en epilepsie, treden deze ervaringen op.

Bij een nog onbekend aantal personen zijn DP en DR geen kortstondige ervaringen die zo nu en dan optreden, maar treden zij heel regelmatig op of houden zelfs voortdurend aan. In dat geval worden DP en DR bijna altijd als een enorme belasting ervaren. Deze DP/DR-klachten zijn vaak zeer hardnekkig en kunnen vele jaren aanhouden.

Als deze klachten optreden als gevolg van een andere stoornis, dan gaat men er meestal vanuit dat een succesvolle behandeling van de primaire stoornis er ook voor zorgt dat de DP/DR-klachten zullen verdwijnen. In de praktijk komt het echter nogal eens voor dat DP/DR-klachten de neiging hebben te blijven voortbestaan.
Als depersonalisatieklachten optreden zonder dat er voldoende grond is voor het vaststellen van een andere stoornis, dan is er sprake van een primaire depersonalisatiestoornis.
fremar
10 jaar geleden
Het is min of meer afhankelijk van hoe iemand zich heeft kunnen ontwikkelen in de eigen basis. Dus voor jou geld dat je je goed hebt weten te ontwikkelen zodat je ook minder lange periodes hebt waarbij de depersonalisatie zich voordoet. Gezond leven, eten rusten en balans is hierin erg belangrijk.

Toegevoegd na 8 minuten:
Met de 'eigen basis' bedoel ik het gevoel van eigenheid voelen, voelen dat je bestaat en dat je bent verbonden met de omgeving (ook als je alleen bent). Ook is de eigen basis het gevoel wat jezelf in de wereld neerzet, als zelfstandig handelend persoon.Het is een innerlijk gevoel die vaak in het buikgebied voelbaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het gevoel dat ik dat aan het kwijt raken ben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat ben je aan het kwijtraken? de derealisatie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee me eigen basis