Hoe kan het dat ik spanningen van andere mensen aanvoel?

Al op jonge leeftijd voelde ik andermans spanningen/stress en verdriet aan. Het is een onverklaarbaar gevoel wat ik krijg van binnen. Ik kan me er gelukkig wel van afsluiten.

Maar ik vraag me toch af hoe dit kan? En of meer mensen hier last van hebben?

Even voor de duidelijkheid: dit gebeurd bij zowel bekende- als onbekende mensen. Later blijkt dat er bij hen van alles afspeelt. Dus mijn gevoel klopt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bent waarschijnlijk hoog-sensitief.
Als ook geluiden en geuren erg hard bij je binnenkomen, en je af en toe een enorme behoefte voelt aan 'alleen-zijn' , zonder indrukken van buitenaf, en dat gekoppeld aan je aanvoelen van de gevoelens van anderen, is die kans groot.

Ik heb erg veel geleerd van het boekje 'The highly sensitive person' van Elaine N.Aron, te bestellen bij Bol.Com.
Als je daar verder kijkt, zal je nog veel meer boeken over dit onderwerp vinden.

Één op de vijf mensen is hoog-gevoelig, in meer of mindere mate. Dus ja, veel meer mensen hebben dit, maar er last van hebben hoeft niet, als je wat beter weet, hoe je er mee om kunt gaan.

Omdat jij je er al van jong kind af aan van bewust bent, ben jij waarschijnlijk in 'meerdere' mate hoog-sensitief.

Ga er wat over lezen : het heeft meer voordelen dan nadelen, als je weet, hoe je het beste met deze gave kunt leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Sommige mensen hebben nou een sterker ontwikkelde intuïtie. In principe staan jouw 'voelsprieten' op scherp.
Dat is heel normaal. Moet je niet te moeilijk over doen.
Gebruik het wanneer het nodig is en anders sluit je je ervoor af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterk inlevingsvermogen of empathie.Soms ronduit gevaarlijk omdat je zo kunt gemanipuleerd worden door je "overdreven" emoties. Dus beter inleveren. Omdat je anders het leed van heel de wereld wilt gaan dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel fijn/vervelend, het is maar net hoe je ertegen aan kijkt...

Dat je je kunt afsluiten hiervoor is heel goed gedaan... Anders kwam je snel in een hel waar je niet uit kunt... Dus dat is goed...

Maar het is niet paranormaal, maar normaal, elke hond of kat kan dat ook, dus is totaal niets om trots op te zijn... Zolang je jezelf maar kunt afschermen... In feite zou elk mens die eigenschap moeten bezitten, maar dat is niet zo... Jij bent open en kunt dat aan, en daarom heb of kun je dat...

Het is wederom afstemming... Je stemt je af op die ander en daarom voel je dat... Dat doe je automagisch...

Ik heb dit ook, ik heb er geen last van, ik gebruik het in het dagelijkse leven... En ik ervaar dat niet als iets speciaals... Het is het begin van helderzien... Omdat het niet JOUW gevoel is dat je voelt, maar het gevoel van afstemming, klopt het zeer vaak, zo niet altijd... Wees er blij mee, het maakt dat je voelt dat je leeft, al dan niet in eenheid met dat wat is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent zoals boven al gemeld waarschijnlijk iets sensitiever dan andere mensen.

Volgens sommige mensen komt dat omdat je een dun aura hebt, en misschien wel een lek. Daardoor ben je minder afgeschermd. Tja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit was mijn vak het wetenschappelijk bestuderen van wat mensen allemaal geloven, zonder daar een waardeoordeel over te hebben. Vandaar.
Ik noem het antennes die je hebt geleerd op te zetten. Het kan zijn dat jij je als kind hebt moeten aanpassen aan de sfeer thuis. Je leert dan attennes op te zetten ....even voelen hoe de sfeer is ... even mijn stemming aanpassen.....voelsprieten kan je het ook noemen.
En dan weet je hoe jij je moet gedragen volgens de sfeer.
Ik kwam ooit eens bij iemand op visitie .... ik dacht oeps hier is ruzie..... ik liep de keuken in waar mijn vriendin koffie aan het zetten was , ik vroeg luchtig hoe het ging.. Ze barste in tranen uit en vertelde dat zij en haar man uit elkaar gingen.... dus hoe het ook ontstaat jij hebt ook die antennes/voelsprieten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je het zelfde dan ik : dan ben je een gevoels persoon .Dat heb je gewoon meegekregen vanaf jou geboorte . moet je gewoon zien als een gave .
Het is wel moeilijk om die gave te hebben omdat je meer terugtrekt van andere personen en op verjaardagen enzo .