Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Nee, normaal gesproken niet. Als je een retentiespalk krijgt achter je tanden kan dat wel je tong wat irriteren, maar als het goed is went dat vrij snel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb ook geen pijn gehad, het voelde juist bevrijd :-)
Van de spalk heb ik wel wat irritatie aan de tong gehad, maar dat was 2 dagen of zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik haal nog steeds regelmatig 's nachts m'n tong open aan dat ding. De laatste maanden weer vaker dan eerst. Moet binnenkort m'n orthodontist van destijds eens bellen om te vragen na hoeveel jaar zo'n spalk volgens hem veilig verwijderd kan worden. Ik vond het in het begin al irritant, zei eigenlijk meteen al dat die spalk bijna erger was dan de beugel zelf, omdat je daar niet constant met je tong tegenaan zit. Maar ik hoor van anderen eigenlijk nooit dat ze last hebben van zo'n spalk, hooguit dat je er sneller tandsteen door krijgt omdat het moeilijker schoon te houden is.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb hem nu al 12 jaar ik moet het wel ieder half jaar door de tandarts laten schoonmaken idd snel tandsteen. Mijn ortho zij dat ik dat ding levenslang zou houden. Zou fijn zijn als dat niet waar blijkt te zijn.
Nee, helemaal niet. Ik neem aan dat je een blokjesbeugel hebt die dus op je tanden gelijmd zit?

De tandarts gebruikt een middeltje dat de lijm op laat lossen en 'wrikt' dan de blokjes voorzichtig van je tanden af. Ik vond dit een beetje vervelend voelen, maar het doet absoluut geen pijn, het is alleen het gevoel dat je ook voelt als je probeert met je vingers je tanden heen en weer te wiebelen.
Waarschijnlijk heb je ook ringetjes om je kiezen, die eraf halen doet ook geen pijn, ze draaien die namelijk eerst wat losser en schuiven ze er dan gewoon af.

Daarna zitten er nog wel wat lijmresten op je tanden, die worden er dan afgeborsteld. Dit doet ook geen pijn. Wel voelen je tanden daarna heel gek aan: heel erg schoon en heel erg kaal.
De eerste twee dagen zat ik continu met mijn lippen en tong over mijn tanden omdat het zo 'kaal' voelde in mijn mond.

Maar pijn? Neehoor! (zie ook de bronvermelding)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing