Mag een huisarts een diagnose stellen voor bijvoorbeeld een familielid of vriend?

Stel: er is een huisarts en zijn vrouw voelt zich niet goed: mag de arts dan een diagnose stellen voor haar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

ja dat mag; het wordt afgeraden door de beroepsvereniging, maar is niet verboden. Ik heb zelfs collega's die hun eigen gezin bij hun praktijk ingeschreven hebben staan.
Het wordt wel afgeraden, omdat het onmogelijk is om een objectief oordeel te vormen over een naaste en omdat er mogelijk verschillende/ andere belangen meespelen.

Een spoedsituatie is natuurlijk anders. In geval van nood mag en moet iedere arts handelen, ook bij vrienden en familie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, een huisarts mag de huisarts zijn van een familielid of een vriend.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wel worstelen sommige artsen met de eigen rol als zij arts zijn van een familielid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de praktijk is het zo dat net als een kapster geknipt wordt door een collega kapster, de dokter bij een collega huisarts ingeschreven staat voor de verzekering[heb ik begrepen], maar in het dagelijks leven het hele gezin door de vader of moeder , die huisarts is [vaak beiden] geholpen wordt incl. de kinderen.
En kinderen van de dokter zijn nooit ziek! is ook zo iets. Kinderen van de dokter moeten bij wijze van spreken bijna dood zijn voordat ze ziek thuis mogen blijven :-))

Antwoord: ja een huisarts mag voor familie en vrienden een diagnose stellen.