Waarom krijg je een hoestprikkel als je bijv. met een wattenstaafje dieper in je oor gaat?

Het valt me al jaren op dat als ik met bijv. een wattenstaafje wat te diep mijn oor in ga, ik standaard een acute en erg sterke hoestprikkel krijg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
Amadea
9 jaar geleden
Omdat je dat niet moet doen. Je kunt daar je trommelvlie s mee beschadigen! Je lichaam waarschuwt jou op deze manier.

Het beste antwoord

Vlak langs de uitwendige gehoorgang loopt één van de vertakkingen van de Nervus Vagus, een belangrijke zenuw. Deze vertakking heet de Ramus Auricularis, letterlijk: de oor-vertakking.

Door met een wattenstaafje tegen de wand van de gehoorgang te duwen, stimuleer je indirect die vertakking van de Nervus Vagus. Daardoor gaan er signalen van de Nervus Vagus naar de hersenen. Dit zijn geen "echte" signalen, want jij hebt ze als het ware halverwege de zenuw laten ontstaan, maar dat weten de hersenen niet: die krijgen signalen binnen via de Nervus Vagus, en interpreteren die alsof de signalen op een normale manier zijn ontstaan.

Die normale manier is een prikkeling van de keel, want daar loopt de betreffende vertakking naartoe. Jouw hersenen krijgen dus het signaal dat er een prikkeling in de keel is, en reageren met een hoestreflex.

Toegevoegd na 2 minuten:

In onderstaande bronnen vind je hier meer informatie over.

De eerste bron beschrijft de Nervus Vagus. Daar kun je ook lezen over de Ramus Auricularis.

De tweede bron noemt expliciet het verschijnsel waar je naar vraagt. Zoek in die pagina op "Arnold's reflex" voor het relevante stuk tekst.

Toegevoegd na 3 minuten:

In de tweede bron wordt de Ramus Auricularis de Auricular Branch genoemd. Dat is gewoon de Engelse vertaling van de Latijnse (medische) term.

Cryofiel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op de toegevoegde afbeelding zie je een oor. Het stuk van je oor aan de buitenkant, is je oorschelp en waar je naar binnen kunt is je gehoorgang. Die gehoorgang wil je schoon hebben, en geen oorsmeer kunnen zien. Maar waarschijnlijk ga je te ver, tegen nummer twee aan; het trommelvlies. Rechts schuin naar beneden van het trommelvlies loopt een buisje die in verbinding staat met de keel, daardoor waarschijnlijk je hoestprikkel. Er bestaan ook KNOartsen, keel-neus-oor, dus alles staat in verbinding.
Als je dit al jarenlang hebt, moet je eerst eens beginnen met proberen minder diepste gaan. Verder zijn er speciale oordruppels tegen oorsmeer zodat je helemaal geen wattenstaafje meer nodig hebt.