Niet kunnen verdragen watertemperatuur. Zie uitleg

Een watertemperatuur hoger dan 40 graden kan de mens bij het douchen niet verdragen. Hoe komt dat? Die temperatuur ligt toch maar een paar graden boven de eigen lichaamstemperatuur?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Water heeft een hele hoge soortelijke warmte. Dat betekent dat het veel warmte kan afstaan aan je lichaam. Van een paar graden te warm, krijg je het dus al snel benauwd. Dit in tegenstelling tot warme lucht dat een lage soortelijke warmte heeft. Van een sauna van 70 % krijg je het niet zo snel te warm.

Dat komt omdat je je eigen warmte niet kwijt kunt. Dat geeft een onaangenaam gevoel.

Ik douch op 50°, dus dat verdraag ik goed... Maar dat is maar even zo... Ik was in India toen daar de temperatuur meer dan 40° was buiten en langdurig daaraan blootgesteld dan krijgt iedereen problemen mee... Waarom? Omdat je dan oververhit raakt want je kunt je warmte niet kwijt... $0° is alleen bij koorts zo, en als je gezond bent is een temperatuur zoals bij koorts zeer onaangenaam... En zelfs slecht, want je kunt in een shock raken en eraan sterven als je het totaal niet gewend bent...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100