Niet kunnen verdragen watertemperatuur. Zie uitleg

Een watertemperatuur hoger dan 40 graden kan de mens bij het douchen niet verdragen. Hoe komt dat? Die temperatuur ligt toch maar een paar graden boven de eigen lichaamstemperatuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik best verdragen hoor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cindy, je weet toch wel dat dat heel slecht is voor je huid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ben dan wel rood en moet ook wel bodylotion smeren zodat ik geen droge huid krijg. Maar het is soms zo lekker :-)

Het beste antwoord

Water heeft een hele hoge soortelijke warmte. Dat betekent dat het veel warmte kan afstaan aan je lichaam. Van een paar graden te warm, krijg je het dus al snel benauwd. Dit in tegenstelling tot warme lucht dat een lage soortelijke warmte heeft. Van een sauna van 70 % krijg je het niet zo snel te warm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt omdat je je eigen warmte niet kwijt kunt.
Dat geeft een onaangenaam gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik douch op 50°, dus dat verdraag ik goed... Maar dat is maar even zo... Ik was in India toen daar de temperatuur meer dan 40° was buiten en langdurig daaraan blootgesteld dan krijgt iedereen problemen mee... Waarom? Omdat je dan oververhit raakt want je kunt je warmte niet kwijt... $0° is alleen bij koorts zo, en als je gezond bent is een temperatuur zoals bij koorts zeer onaangenaam... En zelfs slecht, want je kunt in een shock raken en eraan sterven als je het totaal niet gewend bent...