Zwart voor je ogen krijgen onder de douche hoe kan dit?

Ik stond een paar weken geleden onder de douche en ik werd niet lekker en ineens werd alles zwart voor mijn ogen. Ik kon niet meer op mijn benen staan en mijn vriend moest me uit de douche halen en op een stoel zetten. pas na iets minder dan 10 minuten, kreeg ik heel langzaam mijn zicht weer terug. Ik had de douche wel warm staan maar dat doe ik vaker, dus kon geen goeie reden vinden waarom dit is gebeurd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (3)

Mogelijk had je net niet goed gegeten of gedronken en kreeg je last van de warmte. Of je bloeddruk was even te laag. Heb ik wel eens met het opstaan 's ochtends vroeg.

Gewoon even in de gaten houden dat het niet vaker gebeurt, en dat je verder genoeg eet, drinkt en slaapt.
Ritsuka
10 jaar geleden
Door het te warme water heb je waarschijnlijk een bloedrukdaling gedaan, de volgende maal wat minder heet water en er voor voldoende drinken.
fremar
10 jaar geleden
Door het warme water onder de douche zetten de bloedvaatjes in de huid uit. Hierdoor stroomt er meer bloed naar de huid, dit is te zien aan de roze-rode verkleuring van de huid. Het dat nu in de huid zit zorgt da n dus niet meer voor een vulling van de bloedvaten elders in het lichaam. Gevolg daarvan is dat de bloeddruk daalt.

Om het bloed overal in het lichaam te krijgen is een zekere bloeddruk nodig. Aangezien de hersenen zich het hoogst in het lichaam bevinden zullen deze bij een daling van de bloeddruk als eerste een tekort aan bloed (en dus zuurstof) krijgen. Dit merkt u aan het zwart worden voor de ogen, sterretjes zien en soms flauwvallen.

Dit is een volledig normaal verschijnsel en het kan geen kwaad, al kan het flauwvallen an zich wel risico's meebrengen. Volgende keer de douche wat minder heet zetten zal al veel schelen. Als het weer gebeurt onder de douche vandaan en u even vasthouden of eventueel even gaan zitten; het zal dan weer vlot wegtrekken.