Is een e-sigaret net zo snel verslavend als een gewone sigaret?

Een e-sigaret met nicotine dus.
Ben je dan net zo snel verslaafd als je nog nooit echt gerookt hebt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
het is nog steeds nicotine, en het is nog niet goed bekend wat het effect op de lange termijn is van de andere stoffen die er in zitten, vooral bij die smaakjes dingen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Laurena, ik hoop niet dat je nicotine wil gaan gebruiken om hongergevoel te dempen? Dat zou niet verstandig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Smaakstoffen in e-sigaretten zullen vast niet schadelijker zijn dan smaakstoffen in voedsel.
Ze vinden altijd wel iets dat niet goed is,Stevia bijv dat ik nu gebruik ipv andere zoetstoffen daar zou nou ook weer iets in zitten dat toch slecht is.
Als je meer dan 2x per week sla eet heb je meer kans op kanker omdat je dan teveel nitriet binnenkrijgt.
pfff..er is altijd wel iets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk ook wel,als ik eerlijk ben.
Het gaat gewoon niet goed de laatste maanden.
Mijn stofwisseling is zo ontregeld dat mijn lichaam geen hongersignalen meer herkent of dat ik juist genoeg heb gegeten.
Dan ben ik bang dat ik toch teveel eet,omdat ik niet merk of ik genoeg op heb of niet.
En ik merk dat ik er ook rustig van wordt.
Maar ja om nou verslaafd te raken
Rieneke1
9 jaar geleden
Dan maak je er oneigenlijk gebruik van meis.
Naar dat het niet goed gaat, maar er moeten toch betere methodes zijn? Juist nu moet je goed zijn voor je lichaam.
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Rieneke.
Ik doe me best hoor.
Ritsuka
9 jaar geleden
je gaat echt niet snel te veel eten hoor. Je lichaam is in herstel, die heeft eigenlijk wel 3000 kcal per dag nodig om echt goed alles te kunnen fixen.
Ik neem aan dat je daar niet snel boven gaat komen, en zelfs al is het wel zo, dat is ook niet erg. Door meer te eten komen uiteindelijk de signalen van honger en vol sneller weer op gang.

Antwoorden (4)

Ja want het verslavende van sigaretten is juist de nicotine,daarom is het overstappen van een a sigaret naar een e sig zo makkelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen van mensen die niet aan de e-sig kunnen wennen en weer gaan a roken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog nooit gerookt dus ik hoef niet over te stappen,maar ik heb pas zo'n e-sigaret met pepermunt smaakje geprobeerd en ik wordt er rustiger van als ik gespannen ben.
Dat merkte ik heel snel.
Maar ja als ik dan verslaafd raak is dan weer minder fijn..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kan je beter een liquid zonder nicotine er in nemen,kun je er ook niet aan verslaafd raken.
Bij het trekken aan een elektronische sigaret wordt er natuurlijk nog altijd nicotine geïnhaleerd. Op zich is niet aangetoond dat nicotine een kankerverwekkende stof is, maar het heeft wel een aantal werkingen die schadelijk kunnen zijn voor de mens. Denken we maar aan een verhoogde hartslag, vernauwing van bloedvaten, een verhoogd risico op hartproblemen, een negatief effect op de huid, …
De nicotine in elektronische sigaretten, is bovendien natuurlijk even verslavend dan deze aanwezig in gewone sigaretten.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Teer in sigaretten is kankerverwekkend,dat zit niet in een e-sigaret.
Nicotine is niet kankerverwekkend wel verslavend,maar er zit dacht ik minder nicotine in zo'n e-sigaret,dus misschien is het minder snel verslavend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt Laurena.
Er zijn 0 - 6 - 10 - 12 - 16 - 18 en 24 mg aan nicotine te koop,maar als je bijvoorbeeld een flesje liquid neemt waar 12 mg in zit dan moet je dit door 5 delen en dan pas hou je het werkelijke aantal mg aan nicotine over.
Als je nooit gerookt hebt is er natuurlijk geen enkele reden te gaan dampen.

Maar nee, de e-sig is niet zo snel verslavend.
Allereerst wordt de nicotine in een damper al veel moeilijker in het lichaam opgenomen dan in een gewone sigaret het geval is.
Verder worden er in een gewone sigaret nog veel meer verslavende stofjes gestopt, die je in een damper niet zal vinden.

Je hoort ook nooit dat mensen verslaafd raken aan nicotinepleisteres of kauwgom.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De e-sig kan nog sneller verslavend zijn. Verslavende stofjes worden niet alleen aan tabak toegevoegd, maar ook aan die dampvloeistof (sommige dan, vooral smaakjes). Plus het feit dat je er altijd een trekje van kan nemen, niet naar buiten hoeft, de lagere prijs enz.
Rieneke1
9 jaar geleden
Welnee, aan de dampvloeistof worden geen andere verslavende stofjes toegevoegd, of je moet de smaakjes als zodanig ervaren.
Zowel het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) als het Trimbosinstituut (Landelijk kennisinstituut voor geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke zorg) geven aan dat er meer onderzoek nodig is naar de e-sigaret.

Kennelijk is het nog niet eenduidig of een e-sigaret schadelijk is of niet.

Het RIVM maakt zich zorgen over de kwaliteit van de e-sigaret, de verkoop en de aanprijzing ervan.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tabak/Nieuwe_producten/e_sigaret
Hier de factsheet van het RIVM
http://www.rivm.nl/dsresource?type=pdf&disposition=inline&objectid=rivmp:242776&versionid=&subobjectname=

Ook het Trimbosinstituut heeft een factsheet gepubliceerd
Landelijk kennisinstituut voor geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke zorg:
http://www.trimbos.nl/~/media/Nieuws%20en%20Persberichten/AF1285%20070414%20factsheet%20e-sigaret.ashx