Hoelang duurt de baard in de keel?

Ik ben een jongen en ik zing en nu heb ik dr baard in de keel want mijn stem slaat vaak over en heb moeite om te roepen bijvoorbeeld. Nu wil ik weten hoelang duurt de baard in de keel en als het dan over is kan ik dan weer normaal zingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.1K

Het beste antwoord

De verandering kan geleidelijk of snel gaan. De gemiddelde leeftijd is dertien tot vijftien jaar en het proces duurt drie tot zes maanden. Bij een snelle verandering, de acute baard in de keel, kan de stem gemakkelijk overslaan en in een ander register terechtkomen.

Je adamsappel wordt groter en zakt wat. Onder invloed van mannelijke geslachtshormonen groeit het strottenhoofd en worden je stembanden langer en dikker. Die krijgen meer volume en daardoor wordt de toon lager.
Niet alleen het strottenhoofd heeft invloed op het stemgeluid,maar ook de longen spelen een rol. Als die groter worden, neemt het volume toe. Aan de bovenkant verandert het zogenaamde aanzetstuk: de holtes in het hoofd, die mee resoneren. Dat geeft de klank een bepaalde kleur. Een kind spreekt gemiddeld met een frequentie van 300 hertz ; een man met 100 hertz.

Je zult in elk geval over een half jaar weer normaal kunnen zingen, maar je stemgeluid klinkt dan heel anders.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank u wel!

Andere antwoorden (1)

De baard in de keel (stemverlaging) is blijvend.
De instabiele stem gaat normaal gesproken over rond je 14e / 15e jaar.

De baard in de keel krijgen jongens meestal rond hun 12e tot 14e levensjaar, maar deze leeftijd kan variëren tussen 11 en 16. Het proces voltrekt zich in een hoog tempo, dat vaak slechts enkele weken beslaat.

Het strottenhoofd groeit wat onder invloed van mannelijke geslachtshormonen en de stembanden worden langer en dikker. Ze krijgen meer volume en dus wordt de toon lager.

Rond de leeftijd van 14-15 jaar bereikt de stem een grotere omvang met drie vormen van stemgeving (pulsatiestem, middenstem en lichte stem). De stem wordt in deze fase stabiel.