Hoe merk zelf je of je stofwisseling (weer) goed functioneert?

Ik heb het idee dat alles heel snel wordt opgeslagen (als vet op buik en benen),de laatste maanden terwijl ik niet te veel eet.
Kan het voorkomen dat je stofwisseling op een laag pitje is geraakt en dat dat altijd zo blijft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Kan het zijn dat je nu bijvoorbeeld 38 kg weegt, en dat je 100 gram direct ziet - terwijl je bij een gezond gewicht van bijvoorbeeld 63 kg bijna niets merkt van 100 gram extra?
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik had volgens mij al eens een linkje gestuurd met de uitleg dat je lichaam wegens alle tekorten en schade nu eenmaal sneller gaat opslaan voor herstel.
Dit verdwijnt vanzelf wel, deel ervan is ook vocht dat je extra vasthoud.

Antwoorden (1)

Als eerste, het is niet zo dat je stofwisseling altijd laag blijft. Het is altijd wel weer omhoog te helpen (soms met medicatie, bij schildklierproblemen), maar bij lange tijd te weinig eten duurt het gewoon langer voor het weer op peil is.

Een aantal van de tekenen van een gezonde stofwisseling.
- normale lichaamstemperatuur (beste in de ochtend te meten, 36-36,5 C is normale waarde voor de meeste mensen op dat moment)
- goed slapen (niet wakker worden in de nacht, uitgerust wakker worden
- genoeg energie gedurende de dag (kan lastig te meten zijn als je al lang moe bent, dan weet je niet anders dan dat je je zo voelt.

Toegevoegd na 2 minuten:
- goede cholestrol waardes
- goede spijsvertering (geen verstopping, en je kunt regelmatig naar de wc)
- minder stress
- goede doorbloeding (geen koude vingers en tenen)
- gezonde bloeddruk
- goed immuunsysteem (je word (bijna) niet meer ziek)

Toegevoegd na 6 minuten:
- haar word weer dikker, soms ook wat vetter
- sneller herstel van activiteiten/sport
- je gaat meer zweten
- beter hongergevoel (je merkt wanneer je honger hebt, en wanneer niet, en je krijgt sneller honger)

Toegevoegd na 7 minuten:
- libido keert terug

Je kunt ook the Minnesota Starvation Experiment lezen. De symptomen waar ze last van kregen bij ondervoeding, maar dan omgekeerd.
Ritsuka