Als tandenborstels niet zouden bestaan, hoe zou je dan je gebit kunnen verzorgen?

Stel je woont op een onbewoond eiland, en er groeien geen tandenborstels aan de boom. Wat zou je dan kunnen doen om toch je tanden een beetje te verzorgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Ik ben een keer tijdens de Ramadan in Gambia geweest. De mensen die meedoen aan de Ramadan mogen overdag ook geen tandpasta gebruiken.

Het viel me op dat ze overal op markten een bepaalde soort stokjes/takjes verkochten.
Een lokale jongen die ik daar heb leren kennen vertelde me dat ze dat gebruikten om hun tanden te poetsen tijdens de Ramadan.

Zoals hierboven al gezegd kauw je daar inderdaad op totdat het takje wat zachter wordt en je een soort borsteltje krijgt. Ik heb er destijds van die jongen één gekregen en het werkt verrassend goed!
Geen frisse adem, maar wel schone tanden.

Toegevoegd na 5 minuten:
De boom waarvan de takken komen heet de Kolanotenboom.
Blijkbaar was (of misschien nog wel) de noot van die boom overigens één van de belangrijkste ingrediënten van Cola.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Je kan met kleine takjes de voedselresten tussen je tanden vandaan peuteren. Voor de rest goed uitkijken met wat je eet en drinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mijn tandarts is het eten van een appel voldoende en is het dan niet nodig te poetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet met je tandendokter eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grapje toch zeker? Anders heb je een tandarts uit de prehistorie. Die appel is namelijk de grootste misser uit de tandheelkunde, wegens de verwoestende werking van appelzuur op het glazuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wat onze tandarts zei. Mijn ouders waren de borstels jaren terug vergeten en mijn moeder heeft toen van het vakantieadres in Machedonié de tandarts gebeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 47 jaar en geen gaatjes en vullingen dus zal wel iets van waar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel je tandjes poetsen, hoor! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk! *klets*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suzy .. en geldt dat ook voor het zuur van bijv. citrusvruchten? @ Jeroen .... konden ze dan geen tandeborstel kopen in de plaatselijke winkel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, die informatie dus meteen weer vergeten! Óf dit was toen nog niet bekend, óf die tandarts hoopte héél veel klandizie aan jullie te krijgen. Ooit werd de invloed van de zuren in appels op tandglazuur enorm onderschat. Dat was in de tijd van de 'snoep gezond, eet een appel' campagne. Voor algemene gezondheid (het Engelse spreekwoord 'an apple a day keeps the doctor away) goed advies, voor de gezondheid van tanden heel slecht. De zuren in appels kunnen tandglazuur volledig verwoesten. Dat gebeurt natuurlijk niet meteen, maar appels eten in plaats van tandenpoetsen zal het proces danig versnellen. Wat je trouwens ook niet moet doen: je tanden poetsen vlak na het eten van een appel. Je tandglazuur is dan nog zwak van de appelzuren, waardoor je het er zó af poetst. Beter kun je een uurtje wachten, of bijvoorbeeld een stukje kaas (neutraliseert het zuur) eten voordat je je tanden poetst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Esme: ja, maar wonderlijk genoeg niet allemaal even erg. Je te buiten gaan aan citroenen is niet goed voor je tanden, maar ze kunnen wel heel wat mandarijnen hebben. Het verradelijke aan appels is dat ze zo zoet kunnen zijn dat je niet proeft hoeveel zuren er eigenlijk stiekem toch in zitten. Je moet natuurlijk vooral wel zo af en toe een appel eten, maar van iedere dag meerdere per dag worden je tanden niet blij. @Jeroen: dan heb je geluk met een zeer sterk gebit. Ik ben nooit een snoeper geweest, maar ik heb wel heel wat uurtjes doorgebracht bij de tandarts met mijn door overmatige appelconsumptie verzwakte tanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet alles behalve vis en poets ook gewoon mijn tanden, Ik geef alleen even aan wat een tandarts zei, dat het als vervanging kan dienen voor het tandenpoetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over die appel is hierboven al genoeg gezegd, maar je tandarts heeft er wel gelijk in dat je het niet allebei moet doen, in ieder geval niet vlak achter elkaar. Die appel heeft al een aardig effect op je glazuur, maar wanneer je binnen een uur je tanden gaat poetsen masseer je al die zuren ook nog eens dieper je glazuur in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eend die geen vis eet? ...
Als er geen tanden waren, hadden de tandenborstelmakers een probleem...

Dan maak je je tanden schoon met een takje van een bepaalde boom, zoals ze dat nu nog doen in India...

Dus dan was er wel een andere oplossing...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een twijgje (van uiteraard een niet-giftige boom!) en kauw op het uiteinde tot de vezels van elkaar los gaan. Dan heb je een soort borsteltje dat je kunt gebruiken om je gebit schoon te houden.

Kom je een leuke inboorlingeres (of is dat een inboorlerina?) tegen en heb je behoefte aan een extra schoon gebit, dan kun je wat zout op je twijgenborsteltje doen. Dat zout heb je dan weer gemaakt door zout water te laten verdampen in de zon.

Ofwel: de tandenborstels groeien wél aan de boom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ze eruit halen en onder water afspoelen. Maar met een kunstgebit is dat makelijk.
Met je eigen tanden zul je een houtje of takje moeten gebruiken of je eigen nagels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volkeren die geen toegang hebben tot moderne technologie hebben vaak hun eigen manieren om hun gebit te verzorgen. Ze eten bijna geen geraffineerde suiker en kauwen lang op vezelrijke voeding. En ze hebben vaak een zeer rijke apotheek aan ontstekingsremmers in hun voortuin:kruiden. Tandbederf is daardoor, ondanks het gebrek aan tandpasta en flossdraad, een relatief klein probleem in de regenwouden van Borneo en de amazone. Pas als met de 'vooruitgang' suiker in een gebied opduikt, gaan tanden rotten en uitvallen. In het Westen gebeurt dat sinds 1550. Toen ging Europa suiker verbouwen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Afrikaanse landen wordt veel op rietsuikerstengels gekauwd. Dit omdat dit vaak het enige snoep is wat voor handen is. Positieve bijkomstigheid is dat het gebit meteen gereinigd wordt, doordat de stengel door het kauwen verandert in een bos met vezels.

Toen ik in Uganda was, viel het me op dat de mensen zulke mooie gave en witte gebitten hadden. Het werkt dus wel. Dit natuurlijk mede doordat er, net als op een onbewoond eiland, eigenlijk alleen maar natuurproducten voorhanden zijn, waardoor het gebit sowieso al minder te verduren heeft.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Een beetje wit zand op je vinger doen en zachtjes poetsen.Wel fris water bij de hand houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit werkt wel, de tanden worden mooi wit, maar hetwerkt tijdelijk. Hiermee schuur je namelijk je glazuur kapot! En deze ruwe oppervlakten zijn een mooie aanhechting voor bacterien. Nooit doen dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Balen ik had een minnetje willen geven, maar drukte per ongeluk op de +. Colinda heeft dus geluk :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook heel zachtjes en wit zand is niet hard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wit zand van het strand is wel keihard (bijt er maar eens op), kalk-poeder (lijkt wit zand) is wel zacht en is zeer zeker wel aan te raden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Colinda:U bedoelde misschien schelpenzand? Dat is wit en niet hard! klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus een halk puntje misschien Buska:-)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
halk=half Sorry,tikfoutje.
Ten 1e kun je niet op een onbewoond eiland wonen,want dan is het niet meer onbewoond.
Maar je geeft aan,dat er wel een boom is,dus daar zou je een klein takje af kunnen breken en er op kauwen,tot er een soort kwastje ontstaat en dat gebruiken om je tanden te reinigen!
Als de boom erg giftig blijkt te zijn is het probleem definitief opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik geen tandenborstel heb, poets ik mijn tanden met mijn vingers. Vaak is er genoeg zout water voor handen rond een eiland en zou ik dat gebruiken ipv tandpasta. Bij bijvoorbeeld Paradontax is dat zout water het basisbestandeel!

Het werkt als volgt. Er zijn bacterien die goed tegen zout- of juist tegen zoetp-water kunnen. Als je je tanden met het zoute water poetst, krijg je gestresste bacterien en zal daarmee de groei tegengegaan worden.

Vingers zijn ruw en kunnen vooral de vlakken vrijmaken van bacterien. Tussen de tanden hard spoelen, door het water met kracht tussen de tanden te laten kolken. Een 10 minuten lang moet voldoende zijn.

Ben je nog niet tevreden? Neem een kokosnoot oid, vul het met zeewater en laat het zoute water in de zon staan, totdat een deel van het water is verdampt, et voila je hebt een nog sterkere tandpasta gemaakt. Waak ervoor dat er geen zoutkristallen zijn ontstaan. Hiermee zou je het tandglazuur kunnen beschadigen.

Gebruik de draadje van de kokosnoot als flosdraad, of gedroogde twijgjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De katholieken hebben daar een oplossing voor.
Op een houje bijten. Doen ze overigens in Afrika ook veel.
Overigens vraag ik me af als je in het wild leeft of je dan je tanden wel moet poetsen. Hoe doen de wilde dieren dit? En die hebben een uitstekend gebit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja nu je het zegt, dat van die nijlpaard heb ik ook wel eens gezien. Dus nemen we een kolibri of winterkoninkje mee naar het onbewoonde eiland. Dat is het juiste antwoord. Ha, ha.
Dan zou je vermoedelijk ook geen snoep hebben, geen suiker, geen frisdrank, geen geraffineerde voedingsmiddelen, alles wat de pest is voor je gebit.
Door gezond te eten en veel vezels te kauwen en veel water te drinken, kun je een uitstekend gebit onderhouden zonder gaatjes en zonder tandenborstel.

Met het kauwen op een twijgje en daarmee wat over de tanden vegen kom je overigens ook een heel eind. Je kunt er mee stokeren, borstelen, vegen, komt helemaal goed. Heeft wel een andere smaak natuurlijk, maar er zijn genoeg kruiden die voor een frisse (zij het niet pepermunt-achtige) adem zorgen.

Uiteindelijk groeien ze wel degelijk aan de boom dus ; kwestie van improviseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je op een onbewoond eiland puur natuurlijk voedsel en dan hoef je bijna niet meer je tanden te poetsen. Anders lekker kauwen op een twijgje zoals Suzy zei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe het met je zakdoek.
Zakdoek om je wijsvinger en poetsen maar.

En ik zou denken: zout ontsmet.
Dus even spoelen met zeewater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag lijkt te veronderstellen dat gebitsverzorging pas ontstaan is toen er tandenborstels werden uitgevonden, terwijl mensen van voor Christus dit al deden (natuurlijk niet zo effectief als met een tandenborstel echter)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ja in principe wel. Want die dingen zijn precies de dingen die je kan gebruiken wanneer je op een eiland zit en je geen tandenborstel bij je hebt.
In heel veel gemeenschappen in afrika heeft men nu, anno 2010, nog altijd geen tandenborstel. Men gebruikt een soort eucalyptus stokje met een diameter van 0,5 cm dat men elke dag afzaagt en waarmee men met de voorkant op de tanden wrijft. In Marakesh heb ik het ooit van jongeren gekregen , nieuw wel te verstaan en dat werkte naar behoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon, met je trui zo nu en dan je tanden schoonvegen - zoals Jessica Simpson:
http://www.associatedcontent.com/article/2795200/jessica_simpson_doesnt_regularly_brush.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Afrika maken ze hun tanden schoon met een bepaalde hout soort. Daar maken ze dikke staafjes van, dat hout wordt zacht door ermee in je mond te zitten, een soort van haartjes ontstaan dan aan het uiteinde van het stokje en daarmee gaan ze over hun tanden.

Born: van een vriend uit Afrika ;)

p.s. Mijn avatar heb ik niet zelf gemaakt, hij is wel leuk he :)