ik heb een snee in mijn buik kan deze wond geinfecteerd raken?

Het zijn 3 best diepe sneeën en ik ben bang dat ze ontstoken kunnen raken. Ik heb er een pleister op en die verwissel ik regelmatig. Er zit wel iedere keer pus op de pleister en het ruikt ook vreemd. Is het geinfecteerd? zo ja, wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
Waardoor komt de snee?
Als het stinkt is het niet goed hoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
diep=huisarts
pus=huisarts
diep + pus = heel snel huisarts Als het meevalt: desinfecteren, maar met alleen de informatie uit je vraag: huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
met "heel snel" bedoel ik morgenochtend meteen bellen, want spoed heeft het waarschijnlijk niet.

Antwoorden (2)

Elke wond, dus ook de sneeen op je buik, kunnen ontstoken raken. Het beste kun je ze zo schoon mogelijk houden en eventueel afdekken met een pleister. Helaas is een infectie nooit 100% te voorkomen.

Of ze nu al ontstoken zijn is niet te zeggen. Je zegt dat er pus uitkomt. Als dit echt pus zou zijn, dan kan het niet anders dan dat ze inderdaad al ontstoken zijn. Uit een wind kan echter ook wat wondvocht komen. Dit wondvocht is vaak ook wat gelig en kan ook vervelend ruiken. Wondvocht is normaal en geen teken van infectie.

Om te zien of de wonden geïnfecteerd zijn kan je het beste kijken naar roodheid. Een rood randje is normaal (een teken van genezing) maar als de rode rand breder is dat een centimeter zou dat kunnen wijzen op een infectie. In dat geval zou he naar de dokter moeten, die je waarschijnlijk antibiotica zou geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Een wind(je) ruikt toch vaak sowieso al vervelend?! ; -))
tinus1969
10 jaar geleden
Naar de huisarts ermee -dit soort wonden moet je ZIEN.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@amadea: eh, oepsie...
@tinus1969: ik ga er even vanuit dat xmmireillee zelf kan zien of het rood is of niet, en bij twijfel kan opmeten of het een centimeter is of niet. Maar goed, bij twijfel wel naar de huisarts.
het beste wat je tegen wonden kunt doen is om ze eerst schoon te maken met alcohol of zout en daarna schoon verband erover heen te doen. alcohol en zout kunnen echt heel erg pijn doen op wonden, maar zorgt er wel voor dat je wonden minder snel geïnfecteerd raken.

zout brand echt de huid in, dus dat raad ik af. ik zou alleen zout gebruiken als je wond erg groot is en daadwerkelijk begint te infecteren.