Wikipedia zegt dit:

Ontsteking is een reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel of op prikkels van buiten. Dit kan door een microbiologische prikkel (bacteriën, virussen, schimmels), chemisch (irriterende stoffen enz.), fysisch (hitte, ioniserende straling, UV-straling etc.) maar ook het gevolg zijn van een auto-immuun reactie van het lichaam zoals onder meer bij reuma kan voorkomen. Een ontsteking heeft als doel het verwijderen van het schadelijke agens en het herstellen van de schade.

Er bestaat wel eens de neiging om ontsteking en infectie door elkaar te halen, maar niet alle infecties gaan gepaard met ontsteking en lang niet alle ontstekingen worden veroorzaakt door infectie. Zo is een steriele ontsteking een ontsteking die niet wordt veroorzaakt door een organisme (maar door bijvoorbeeld mechanische overbelasting zoals een slijmbeursontsteking in het spectrum van RSI).

Toegevoegd na 5 minuten:
Eigenlijk is de pijn, waarmee een ontsteking vaak wordt geassocieerd, dus een symptoom van het herstellen van een beschadiging: De bloedvaten verwijden zich, waardoor de hoeveelheid bloed in het bedreigde gebied toeneemt. Dat gebeurt om de lichaamherstellende stoffen beter te kunnen laten doordringen in het aangedane gebied. Hierdoor ontstaan de roodheid en warmte. Ook ontstaat er ter plaatse een zwelling en daardoor een hogere druk op het omliggende weefsel. Deze hogere druk prikkelt op zijn beurt de zenuwen en er ontstaat pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten de zeer duidelijke omschrijving die hier al gegeven is, wil ik nog toevoegen dat een ontsteking vijf symptomen heeft: pijn, roodheid, zwelling, warmte en functiebeperking. Zo kun je een ontsteking dus altijd herkennen.