is een (grotere) puist op de penis een SOA ?

Ik heb soms een vrij grote, pijnlijke rode bult/puist op mijn penis, ik weet van mij zelf dat ik geen soa heb, maar is het een soa of gewoon een geirriteerde huid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.3K

Antwoorden (2)

Het kan van alles zijn [gewone puist, steenpuist of wat voor andere ontstekenig ook... @francisco023.

Echter wij kunnen wel gaan raden wat het misschien zou kunnen zijn... beter ga je naar de huisarts, deze kan het bekijken, onderzoeken en je eventueel doorverwijzen indien nodig, maar zeker tot een goed oordeel komen.

De ha heeft er tenslotte jaren voor gestudeerd om het een en ander te herkennen.
Maak Dinsdag na het paasweekend even een afspraak bij je da, dan weet je het.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongeacht of je aan de hand van summiere informatie en zonder foto kunt raden wat de aandoening is, kun je wel degelijk antwoord geven op de vraag:

Een puist op een penis is geen SOA. Puistjes zijn ontstekingen van talg- of zweetkliertjes. Puistjes op de penis komen vaker voor bij jongens in de puberteit. Het gaat vanzelf over en je behandelt het net als bij puistjes op je gezicht. Dat betekent ook dat als je er heel erg veel last van hebt, je naar de huisarts kunt gaan.

Genitale wratten of zweertjes zijn wel een SOA en besmettelijk. In dat geval ga je wel naar de huisarts.

Bij twijfel tussen puist en genitaal zweertje ga je ook naar de huisarts.