is glaswol schadelijk voor de gezondheid als het zo achter de radiator zit? (zie foto)

ik zie dat er achter de radiator glas wol als isolatie zit wat niet goed uit het zicht is weggewerkt. Alleen vraag ik me af of het schadelijk is als het zo zit? (achter het hout zit de glaswol

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Alles wat stof of vezels afgeeft kan schadelijk zijn voor het lichaam. Ik zeg wel kan. Wat jij laat zien is volgens mij geen glaswol maar rockwol. Als je er mee werkt zal je ondervinden dat het op de huid kan irritatie kan geven. Als het in de longen komt kan dat schadelijk zijn en ook via de mond en de slokdarm kan het in het lichaam komen.
Dus als het zo open en bloot ligt zou ik het toch afplakken. Dit is geen dramatische situatie, zoals het met asbest wel zou zijn maar als er bv kleine kinderen zouden rondlopen, die zijn wel extra gevoelig voor het stof of vezels die vrijkomen. Du gewoon wat afplakken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik woon hier nu 7 jaar en de vorige bewoner heeft het zo achter gelaten. Ben opgelucht dat dit geen dramatishe situatie is. ik ga t wel afplakken denk ik want er is een kleine op komst.
Antoni
10 jaar geleden
Asbest is ook niet gevaarlijk, tenzij je dit breekt, in stukken zaagt of op een andere manier bewerkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni ik denk dat je beter zwijgt dan deze onzin te verspreiden.
Asbest kan altijd vrijkomen. Het zijn niet de grote vezels die echt gevaarlijk, maar wel de microdeeltjes die vrijkomen. Er moet niet bewerkt worden om asbest te laten vrijkomen. Weet dat asbest meestal verwerkt is met cement. Daardoor zal door de zure regen beetje bij beetje de cement worden opgelost van bv golfplaten. Hierdoor zal er dan asbest vrijkomen. De dorpels van vensters daar kan door aanraking met de handen zuur terecht komen op de dorpel. Weet dat er in zweet ook zuren zitten. Hierdoor kan ook beetje bij beetje de cement opgelost worden en zo asbast vrijkomen. Weet ook dat bij het maken van de platen niet kan verkomen worden dat er asbest aan de opervlakte komt. Als men hier bv bloempotten op plaatst kan er asbest vrijkomen. OOk in kuisprodukten zitten er zuren die het oppervlak aantasten. Door de warmte en koude gaan de platen of dorpels uitzetten en inkrimpen, waardoor er scheurtjes kunnen ontstaan waarbij ook asbest kan vrijkomen. Dus uw bewering hier slaat op niets. Weet ook dat je maar 1 microvezeltje nodig hebt om zware problemen te kunnen hebben.
Antoni
10 jaar geleden
Een beetje respect lijkt mij hier passend! Iedereen laat op deze website zien wat hij weet op basis van zijn kennis en ervaring. Als jouw mening of jouw kennis verschilt van die van een ander kan je dat ook met respect voor die andere person, voor zijn mening en voor zijn kennis laten weten! Je had bijvoorbeeld kunnen schrijven dat je het oneens bent met mijn reactie, in plaats van te schrijven dat deze onzin bevatte. Ik hoop van harte dat de vraagsteller iets heeft aan je antwoord en de informatie uit je reactie, en er niet onnodig ongerust door wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik had het ook helemaal niet over abest... althans... het ziet eruit als rockwool of glaswol.. .:-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni het feit dat je het woord ongevaarlijk gebruikt in verband met asbest is voor mij onzin wat een perfekt nederlands woord is en wat illustreerd wat mijn gevoelens zijn als zoiets in de wereld wordt verspreid. Ik heb nergens gezegd dat dit asbest is,
Antoni
10 jaar geleden
Waarschijnlijk zullen we van mening blijven verschillen. Het blijft altijd oppassen met asbest, daar zijn we het in ieder geval over eens! En ook positief: ik heb weer wat geleerd over asbest. Wat je schreef over asbest in cement, wist ik nog niet. Dank voor die informatie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaar de naam ETERNIT van éternel eeuwigdurend