Is bloed geven bij de bloedbank gezond voor je lichaam?

Klopt het dat geregeld bloed geven gezond voor je is of is dit een fabeltje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Dat is volgens mij een fabeltje en neigt een beetje naar de theorie van het aderlaten (om ongezonde stoffen af te vloeien).

Bloedonatie is een berekende aanslag op je lichaam en je wordt tijdens het bloed geven niet voor niets goed in de gaten gehouden. Als je teveel vocht zou verliezen wordt de druk te laag.

Door het drinken van vocht kan de druk redelijk snel worden hersteld, maar je bent wel 1/12 van je bloedlichaampjes kwijt (bij een bloeddonatie van een halve liter) en die zijn niet zo snel aangemaakt. Met intensieve sport zou je er even last van kunnen hebben.

Met berekend bedoel ik dat de risico bij gezonde mensen klein is en je doet het tenslotte niet voor jezelf maar voor een ander. Zonder iemands gulle gift had ik dit bericht niet kunnen typen, dus bij deze dank voor alle gevers.

Overigens zou ik direct flauw vallen als ik bloed zou geven, dus voor mij is het al helemaal niet gezond :o)

Toegevoegd na 6 minuten:
Goed filmpje over de bloeddonatie: http://www.margriet.nl/margriet-tv/bloedbank.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je wordt er niet gezonder van. Maar ook zeker niet ongezonder. Maar alleen gezonde mensen mogen bloed doneren, en dat is maar goed ook.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al mankeer je 'iets' kan je nog bloeddonor zijn. Ik heb een traag werkende schildklier bv waar ik medicijnen voor gebruik maar dit is geen belemmerng om bloed te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt er vanaf wat je mankeert. Door mijn veel te hoge bloeddruk mag ik niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@momopoyolo, klopt, maar ik wilde alleen maar aangeven dat je niet helemaal op en top gezond hoeft te zijn om bloed te geven, maar met een hoge bloeddruk kan het niet meer.
Het zou jammer zijn als mensen denken , oo ik heb 'iets' dus ik kan geen bloed geven.
Bloed geven heeft geen invloed op je gezondheid
Ons lichaam heeft één dag nodig om de verloren vloeistof en de witte bloedcellen te vervangen. Voor rode bloedlichaampjes verloopt dit proces trager en na 6 tot 8 weken heeft ons lichaam het afgenomen bloed vervangen. Tijdens deze periode ondervinden we niets speciaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloedgeven kan inderdaad gezond zijn, maar dat hangt van je hoeveelheid ijzer in je lichaam af.

IJzer is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, maar als je teveel hebt dan is het een heel schadelijk stof die je organen kapot maakt.
Het grootste probleem is dat het menselijk lichaam geen manier heeft om een ijzer overschot kwijt te raken.
De enige manier om dat ijzer kwijt te raken is dus bloeden.

Bij vrouwen komt dit trouwens heel weinig voor omdat die elke maand al wat bloed verliezen.

Hemachromatose (ijzerstapelings ziekte) is een ziekte waarbij de ijzer metabolisme van mensen het niet goed doet.
Deze mensen moeten heel vaak bloed geven om dat ijzer kwijt te raken.

Maar voor de meesten mensen geldt dat zij te weinig of net voldoende ijzer hebben.

Bloeddonoren zijn vaak wel bewuster met hun gezondheid bezig. En ze worden regelmatiger gecheckt op ziekten dan de gemiddelde niet donor.

Dus de gemiddelde bloedonor is vaak gezonder.. maar niet door het bloed geven op zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3à4 keer per jaar even een kleine check-up, bloeddruk en HB testen is een voordeel van bloed donor zijn.
En op die manier, goed voor je gezondheid.
Het aanmaken van nieuwe bloedcellen is niet gezond of ongezond.
Verder wordt je bloed getest op verschillende infectie ziekten en krijg je als het nodig is hiervan bereicht via je huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bloed geven op zich is niet ongezond.
Wil je weten of jij bloed kan/mag geven, kijk eens op deze site's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben al jaren bloeddonor, en nooit negatieve gevolgen
ondervonden.
Het zal niet gezond zijn, maar ook niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet specifiek gezond, maar ook niet ongezond. Van de 5 liter bloed die je hebt, kun je best regelmatig een halve liter missen.
Een aantal dingen wordt gecontroleerd en dat is een prettige bijkomstigheid.
Doordat ik bloeddonor en plasmadonor was, is mijn veel te hoge bloeddruk geconstateerd. Daar zou ik anders niet achter gekomen zijn, want verder ben ik gezond.
Maar nu mag ik geen bloeddonor meer zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik mag ook geen plasmadonor meer zijn trouwens.
Plasmadonoren geven via een speciale techniek alleen hun bloedplasma af. De rode en witte bloedcellen en de bloedplaatjes worden tijdens deze donatie niet afgenomen.